Gösta Karlsson: Betygsdiskussioner som hederliga avtal

torsdag, oktober 12, 2017

I avsaknad av den ouppnåeliga absoluta rättvisan och slutgiltiga sanningen, måste vi i prov- och bedömningsdiskussioner värdesätta demokratisk dialog, hederlighet och förtroende, inte sträva mot en absurt totalrationalistisk idealvärld. Vi behöver föra betygsdiskussioner i en anda av ett ”hederligt avtal” lärare och elever emellan. (red.) 

Läs mer

Skuggan – Ingrid Carlgren: Undervisning och läroplanernas janusansikte

torsdag, oktober 6, 2016

Kriterierna för att bedöma elevernas kunskaper, formulerade som kunskapskrav, har alltmer kommit att betraktas som de kunskaper eleverna ska lära sig sig, skriver Ingrid Carlgren. (red

Läs mer

Jennie Sivenbring: Fokus på måluppfyllelse överskuggar kunskapsdiskussionen

torsdag, juni 9, 2016

Kraven på tydliga kunskapskrav har lett till otydlighet vad gäller kunskapernas innehåll, skriver Jennie Sivenbring. (red)

Läs mer

Lars Lagheim: Tänk om, tänk rätt när dagens betygsystem ses över

torsdag, juni 2, 2016

Se över betygen och pröva om man kan införa mer generella betygskriterier istället för dagens kunskapskrav, skriver Lars Lagheim. (red)

Läs mer

Stefan Johansson: Lärarbedömningars styrkor och svagheter

torsdag, maj 23, 2013

Lärarnas olika utbildningar och erfarenheter kan medföra att likvärdiga kunskaper bedöms olika och att bedömningen inte är likvärdig, skriver Stefan Johansson. (red)

Läs mer

Anders Jönsson: Likvärdig bedömning och nationella prov

måndag, september 26, 2011

Den senaste tiden har det lagts fram en mängd förslag, där man på olika sätt vill utnyttja de nationella proven för att exempelvis öka likvärdigheten i lärarnas betygsättning eller för att hejda betygsinflationen. Det finns dock anledning att misstänka att flera av dessa förslag bygger på en övertro på i vilken utsträckning det överhuvudtaget är möjligt att åstadkomma en likvärdig bedömning genom de nationella proven.

Läs mer

Christian Lundahl och Henrik Román: Regeringen är sent ute med tidiga betyg!

fredag, september 24, 2010

Under våren 2010 presenterade regeringen departementspromemorian Betyg från årskurs 6 i grundskolan där förslag till två viktiga förändringar lanseras när det gäller grundskolans betygssystem: Dels införandet av en sexgradig betygsskala, dels införandet av betyg fr.o.m. höstterminen i årskurs 6. Promemorian faller in i den traditionella svenska diskursen om betyg och tar varken hänsyn till modern bedömningsforskning eller de internationella tendenserna kring betyg och bedömning.

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter