Per-Acke Orstadius: Hellre kostnader för skola än kostnader för ungdomskriminalitet

måndag, oktober 30, 2017

Den skolpolitiska snålheten bedrar visheten när det kommer till frågor om ungdomskriminatitet. Sätt tidigt in resurser i form av specialpedagoger, förskollärare och insatser för att främja elevernas språk- och ordförståelseutveckling, för att undvika utanförskapets kostsamma konsekvenser. (red.) 

Läs mer

Gösta Karlsson: Betygsdiskussioner som hederliga avtal

torsdag, oktober 12, 2017

I avsaknad av den ouppnåeliga absoluta rättvisan och slutgiltiga sanningen, måste vi i prov- och bedömningsdiskussioner värdesätta demokratisk dialog, hederlighet och förtroende, inte sträva mot en absurt totalrationalistisk idealvärld. Vi behöver föra betygsdiskussioner i en anda av ett “hederligt avtal” lärare och elever emellan. (red.) 

Läs mer

Anders Jönsson: Skolans märkliga mätpolitik

måndag, oktober 2, 2017

Regeringen går i och med förslaget om betygsstyrande nationella provresultat mot forskning om betygssättning och riskerar samtidigt att underminera lärarkårens legitimitet. Varifrån kommer den överdrivna tilltron, både hos politiker och många lärare, till nationella prov? (red.)

Läs mer

Sarah Rangstrand Hjort: Betygssystemet fungerar inte för elever som ligger långt ifrån godkänt

torsdag, september 21, 2017

Vad händer när betygskraven krockar med lärarens uppfattning om hur undervisning bör bedrivas? Lärare bör ges ökade möjligheter till professionellt grundade bedömningar, det gäller i synnerhet i arbetet med elever långt ifrån godkänt. (red.)

Läs mer

Per Acke Orstadius: Fridolin och betygen

onsdag, juni 14, 2017

Den rödgröna regeringen borde öppna upp för alternativ till betyg, men icke. Det verkar som att utbildningsministern mist tron på att skolan går att förändra, skriver Per Acke Orstadius. (red.)

Läs mer

Bo Sundblad: Uppdrag granskning ger missvisande bild av betygssättning

måndag, mars 27, 2017

I Uppdrag granskning beskrevs hur det fuskas med nationella prov. Men reportaget gav även tittarna en felaktig bild av föreskrifterna för slut- och kursbetyg. Underförstått kritiseras de lärare som gör rätt och inte låter provresultaten styra slut- och kursbetyg. (red.)

Läs mer

Lars Strannegård: Sann meritokrati väg bort från elitföraktet

måndag, mars 20, 2017

Det finns en stark tilltro till meritokrati – att en individs prestationer, arbetsinsats och förmåga utgör den mest rättvisa urvalsgrunden till utbildning och arbete.  Betygssystemet fungerar som ett meritokratiskt verktyg, men om samhället vill ha en likvärdig antagning till högre utbildning menar Lars Strannegård att detta måste kompletteras med andra urvalsprinciper. Det måste finnas fler vägar in till de miljöer som fungerar som språngbrädor vidare i livet. (red)

Läs mer

Alli Klapp: Betygssystemet bygger på felaktiga antaganden om elevers motivation

onsdag, februari 15, 2017

Utformningen av skolans betyg bygger på ekonomiska teorier om hur vuxna arbetare motiveras att jobba hårdare med enklare arbetsuppgifter de redan kan. Det är helt andra förutsättningar än vad som gäller lärande i skolan, skriver Alli Klapp. (red)

Läs mer

Jennie Sivenbring: Fokus på måluppfyllelse överskuggar kunskapsdiskussionen

torsdag, juni 9, 2016

Kraven på tydliga kunskapskrav har lett till otydlighet vad gäller kunskapernas innehåll, skriver Jennie Sivenbring. (red)

Läs mer

Lars Lagheim: Tänk om, tänk rätt när dagens betygsystem ses över

torsdag, juni 2, 2016

Se över betygen och pröva om man kan införa mer generella betygskriterier istället för dagens kunskapskrav, skriver Lars Lagheim. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter