Bo Sundblad: Uppdrag granskning ger missvisande bild av betygssättning

måndag, mars 27, 2017

I Uppdrag granskning beskrevs hur det fuskas med nationella prov. Men reportaget gav även tittarna en felaktig bild av föreskrifterna för slut- och kursbetyg. Underförstått kritiseras de lärare som gör rätt och inte låter provresultaten styra slut- och kursbetyg. (red.)

Läs mer

Lars Strannegård: Sann meritokrati väg bort från elitföraktet

måndag, mars 20, 2017

Det finns en stark tilltro till meritokrati – att en individs prestationer, arbetsinsats och förmåga utgör den mest rättvisa urvalsgrunden till utbildning och arbete.  Betygssystemet fungerar som ett meritokratiskt verktyg, men om samhället vill ha en likvärdig antagning till högre utbildning menar Lars Strannegård att detta måste kompletteras med andra urvalsprinciper. Det måste finnas fler vägar in till de miljöer som fungerar som språngbrädor vidare i livet. (red)

Läs mer

Alli Klapp: Betygssystemet bygger på felaktiga antaganden om elevers motivation

onsdag, februari 15, 2017

Utformningen av skolans betyg bygger på ekonomiska teorier om hur vuxna arbetare motiveras att jobba hårdare med enklare arbetsuppgifter de redan kan. Det är helt andra förutsättningar än vad som gäller lärande i skolan, skriver Alli Klapp. (red)

Läs mer

Jennie Sivenbring: Fokus på måluppfyllelse överskuggar kunskapsdiskussionen

torsdag, juni 9, 2016

Kraven på tydliga kunskapskrav har lett till otydlighet vad gäller kunskapernas innehåll, skriver Jennie Sivenbring. (red)

Läs mer

Lars Lagheim: Tänk om, tänk rätt när dagens betygsystem ses över

torsdag, juni 2, 2016

Se över betygen och pröva om man kan införa mer generella betygskriterier istället för dagens kunskapskrav, skriver Lars Lagheim. (red)

Läs mer

Ingrid Carlgren: Den fåfänga drömmen om tydlighet

måndag, maj 16, 2016

Ju tydligare krav det är i kursplaner och betygskriterier desto mer sjunker kunskapsresultaten. Det är inte mer tydlighet skolan behöver utan en större tillit till lärarnas förmåga att bedöma kunskaper, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Läs mer

SOS:s Skuggkommission. Sten Svensson: En skola för alla har blivit en skola för de välutbildade

torsdag, december 3, 2015

Den svenska skolan är skräddarsydd för barn till välutbildade men den missgynnar elever som inte har en studietradition i hemmet, skriver Sten Svensson. (red)

Läs mer

Magnus Hultén: Var går gränsen? Det är dags att diskutera grunderna i dagens betygssystem

torsdag, november 19, 2015

Att mäta en individs förmåga att fungera i ett samhälle är en komplex sak och rätten att döma ut en individ som icke möjlig att fungera i ett samhälle ligger inte inom skolans område, skriver Magnus Hultén. (red)

Läs mer

Nicklas Mörk: Värdeorden i kunskapskraven – läroplanens svarta får

måndag, september 28, 2015

Som en konsekvens av en obefintlig implementering och utbildning av lärare i den dåvarande läroplanens (LPO 94) mål- och kunskapsrelaterade system hade lärarna i grundskolan haft svårigheter att göra likvärdiga bedömningar. Bedömningsskillnaderna gällde både mellan skolor i landet och mellan lärare i enskilda skolor. Betygsgrader som G- och VG+ för att precisera elevers kunskaper växte fram som en naturlig reaktion i en för lärare svårtolkad situation.

Läs mer

Ilona Rinne: Betygssamtal – en motsägelsefull historia

torsdag, september 10, 2015

– Du har förstört mitt liv! Den här anklagelsen fick jag höra från en besviken elev som jag mötte en gång i ett betygssamtal. Samtalet inleder min avhandling, som bygger på en studie av betygssamtal mellan lärare och elev på gymnasiet.

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter