Anette Jahnke: Ny kurs för kursplanearbetet

torsdag, juni 21, 2018

Att kritisera styrdokument är lätt. Att konstruera dem betydligt svårare. Anette Jahnke undrar vad vi kan lära av den debatt som varit kring kunskapskraven och vad krävs för att skapa en process, där vi blir bättre på att skapa bra styrdokument.

Läs mer

Anders Jönsson: Är kriterier bra eller dåliga?

måndag, juni 4, 2018

Det är många som har starka åsikter om kriterier och nivåbeskrivningar, och huruvida man kan/bör kommunicera kriterier till elever och studenter. Men kan man egentligen hävda att kriterier är bra eller dåliga?

Läs mer

Stefan Sellbjer: En tsunami av verb

torsdag, maj 31, 2018

Är det ordning och reda i det svenska utbildningssystemet vad gäller relationen mellan fakta och färdigheter. Svaret är nej, enligt Stefan Sellbjer. 

Läs mer

Nicklas Mörk: Värdeorden i kunskapskraven – upplösningen, del 2

måndag, maj 7, 2018

I en artikel i förra veckan problematiserade Niklas Mörk bedömning utifrån hur kunskapskraven är formulerade. Han efterlyste stora förändringar i bedömning och betygssättning. I veckans artikel fortsätter han diskussionen genom att ifrågasätta bland annat värdet av matriser, återkoppling och dokumentation (red.)

Läs mer

Stefan Sellbjer: Replik på kommentarer om kunskapskrav

måndag, mars 12, 2018

Stefan Sellbjer besvarar i denna artikel samlat de kommentarer som inkommit till hans mycket lästa och kommenterade artikel om ett i medierna för tillfället mycket uppmärksammat ämne, nämligen nivå och formuleringar i kursplanernas kunskapskrav. (red.)

Läs mer

Gösta Karlsson: Betygsdiskussioner som hederliga avtal

torsdag, oktober 12, 2017

I avsaknad av den ouppnåeliga absoluta rättvisan och slutgiltiga sanningen, måste vi i prov- och bedömningsdiskussioner värdesätta demokratisk dialog, hederlighet och förtroende, inte sträva mot en absurt totalrationalistisk idealvärld. Vi behöver föra betygsdiskussioner i en anda av ett “hederligt avtal” lärare och elever emellan. (red.) 

Läs mer

Bo Sundblad: Uppdrag granskning ger missvisande bild av betygssättning

måndag, mars 27, 2017

I Uppdrag granskning beskrevs hur det fuskas med nationella prov. Men reportaget gav även tittarna en felaktig bild av föreskrifterna för slut- och kursbetyg. Underförstått kritiseras de lärare som gör rätt och inte låter provresultaten styra slut- och kursbetyg. (red.)

Läs mer

Christian Lundahl: Är det betygssystemets fel att Sverige underpresterar i PISA?

måndag, juni 1, 2015

Bidrar de detaljerade kunskaps- och färdighetsnivåerna i dagens betygssystem till den fallande kunskapsutvecklingen, undrar Christian Lundahl. (red)

Läs mer

Magnus Hultén: Därför är betygsfrågan evig i Sverige

måndag, april 27, 2015

Betygsfrågan står ofta i centrum av den svenska skolpolitiska debatten. En orsak är att frågan om betyg är en valvinnare som skär rätt in i frågor som jämlikhet, rättvisa, jämställdhet och demokrati, skriver Magnus Hultén. (red)

Läs mer

Ingrid Carlgren: Vilken betydelse har betygen?

måndag, november 17, 2014

Frågan om betyg kan inte reduceras till vilken årskurs de ska sättas i. Dagens betygssystem påverkar skolans inre arbete under hela skoltiden. Betygssystemet styr i en riktning som tar fokus från kunskaper och dessutom riskerar det att slå ut lärarnas professionella omdöme, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter