Ruhi Tyson: En skola för bildning kräver synliggörande av lärares didaktiska arbete

torsdag, februari 9, 2017

Möbelsnickarens resultat – stolen, bordet – är konkret, lärarens – elevens bildning – svårare att synliggöra. För att komplettera och utmana den bild storskaliga test som PISA ger behövs fallberättelser genom vilka bildningsdidaktiken synliggörs, skriver Ruhi Tyson.  (red)

Läs mer

Ingrid Carlgren: Att höja kunskapsresultaten – en fråga om bildning?

torsdag, december 8, 2016

Att tala om kunskap och nationella mål i relation till bildningsbegreppet öppnar för andra perspektiv på och resonemang om hur kunskapsresultaten kan höjas, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Läs mer

Skuggan – Olle Holmberg & Jan Thavenius: En myndig skola

torsdag, november 3, 2016

Skolans bildnings- och demokratiuppdrag behöver analyseras och diskuteras inför Skolkommissionens förslag, skriver Olle Holmberg och Jan Thavenius. (red)

Läs mer

Sven-Eric Liedman: Bildning, betyg och demokrati

måndag, april 25, 2016

Skillnaderna mellan utbildning och bildning, vikten av kritiskt tänkande och vikten av den demokratiska värdegrunden, det är frågor som borde vara i skoldebattens centrum, skriver Sven-Eric Liedman. (red)

Läs mer

Skuggan – Mia Tiempo von Essen: ”Skolan som samhällsbyggande institution för demokrati, integration, kunskap och bildning”

torsdag, februari 11, 2016

Vad är bildning? Vad är kunskap? Det förefaller som att vi borde börja där. Pisa rapporter, OECD granskningar, inspektioner. Vad är det vi granskar och inspekterar? Vad är det vi egentligen vill förändra? Skolan? Undervisningen? Lärarna? Eleverna? Är vi ens intresserade av förändring? Eller bara anpassning? Och i så fall, till vad? Till samhället? Har du, som lärare, skolutvecklare, politiker med ansvar för skolfrågor, idag eller någon annan dag, på väg till arbetet i den tidiga morgontimman lyft…

Läs mer

Jan Anward: Språklig bildning, 3

onsdag, september 16, 2015

Här kommer Jan Anwards tredje avsnitt i följetongen om ”språklig bildning”. Det handlar om hur man lär sig främmande språk. De tidigare avsnitten kan läsas här: 1 och 2.

Läs mer

Jan Anward: Språklig bildning, 2

torsdag, augusti 27, 2015

Här kommer fortsättningen på språk- och kulturvetaren Jan Anwards ”följetong” om begreppet språklig bildning. I sin förra artikel som kom i våras diskuterade han vad vi kan mena med språklig bildning och hur skolan lyckas bidra till denna bildning. Med sin långa erfarenhet av språkutveckling är Jan Anward en viktig röst i diskussionen om skolans viktigaste ämne. Följetongens tredje text kommer om någon vecka.  

Läs mer

Jan Anward: Språklig bildning

måndag, mars 30, 2015

Jan Anward skriver en ”följetong” i S.O.S. – en artikel i tre avsnitt, om begreppet ”språklig bildning”, centralt både i skolan, i forskningen och i debatten. Vad är egentligen språklig bildning? Detta första avsnitt ställer frågor och diskuterar skolans språkundervisning. I april kommer fortsättningen; bakgrund och ett blygsamt förslag. (red) 

Läs mer

Anders Burman: Vårt oändliga behov av bildning

torsdag, februari 12, 2015

Den 20 januari i år arrangerades en skolpolitisk konferens i Stockholm, ”Makten över skolan”. Vi har tidigare skrivit om denna konferens i S.O.S. Ett av seminarierna hade rubriken ”Demokrati och bildning”. Anders Burman var en av deltagarna i diskussionen. Han ger här sin syn på begreppet bildning och dess användning. (red)

Läs mer

Martin Ahlstedt och Ann-Christine Norman: Stärk svenskans och litteraturens roll på yrkesprogrammen!

måndag, februari 9, 2015

Unga människors läsvanor är ett hett ämne på många håll i dagens skoldebatt. Men en aspekt av diskussionen som sällan uppmärksammas är att svenskämnet, i och med Gy11, blev kraftigt försvagat på gymnasiets yrkesprogram. Förutsättningarna för att locka yrkeselever in i litteraturens värld är idag alltför dåliga. Samtidigt fastnar den politiska skoldebatten i samma plakatfrågor om och om igen, och det blir alltför sällan utrymme kvar till frågor som rör litteratur och bildning.

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter