Eric Cardelus: pojkar som checkar ut från läsningen och bildningen

torsdag, september 28, 2017

I takt med att samhället ställer allt högre krav på utbildning ökar klyftorna. Ett utanförskap som tycks gå i arv och främst drabba män. Och som förstärks av oss som står innanför, menar Eric Cardelus. (red.)

Läs mer

Anne-Marie Körling: Jag har hittills inte träffat någon elev som inte vill lära sig att läsa

måndag, september 18, 2017

Skillnader i läsförmåga mellan elever är en av skolans stora utmaningar. De beror på att alla elever inte ges möjlighet att utveckla denna förmåga i tid, menar Anne-Marie Körling. (red.)

Läs mer

Ingrid Carlgren och Sten Svensson: En gemensam skola för bildning och demokrati

måndag, juni 19, 2017

I två artiklar kommer Ingrid Carlgren och Sten Svensson att summera SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras första artikel. (red.)

Läs mer

Erik Cardelus: Läsningen och okulturmannen

tisdag, maj 16, 2017

I en välskriven artikel här på SoS tas ett aktuellt problem upp – snuttifiering av svenskämnet på gymnasiet. Artikelförfattaren, läraren Henrik Birkebo, menar att man på gymnasiet allt oftare ger avkall på att läsa längre och mer krävande texter. Följden blir att gymnasieeleverna senare får svårt med sina universitetsstudier, eftersom de bygger på läsning av längre och mer krävande texter, som romaner och teorispäckade kursböcker. Även i PISA-resultaten och ungas svårigheter med ordförståelse på högskoleprovet finns tecken på…

Läs mer

Mats Olsson: En förskola i bildningens tecken?

måndag, maj 15, 2017

Mats Olsson lyfter här frågan om avsaknaden av bildning i förskollärarutbildningen (red.)

Läs mer

Ruhi Tyson: En skola för bildning kräver synliggörande av lärares didaktiska arbete

torsdag, februari 9, 2017

Möbelsnickarens resultat – stolen, bordet – är konkret, lärarens – elevens bildning – svårare att synliggöra. För att komplettera och utmana den bild storskaliga test som PISA ger behövs fallberättelser genom vilka bildningsdidaktiken synliggörs, skriver Ruhi Tyson.  (red)

Läs mer

Ingrid Carlgren: Att höja kunskapsresultaten – en fråga om bildning?

torsdag, december 8, 2016

Att tala om kunskap och nationella mål i relation till bildningsbegreppet öppnar för andra perspektiv på och resonemang om hur kunskapsresultaten kan höjas, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Läs mer

Skuggan – Olle Holmberg & Jan Thavenius: En myndig skola

torsdag, november 3, 2016

Skolans bildnings- och demokratiuppdrag behöver analyseras och diskuteras inför Skolkommissionens förslag, skriver Olle Holmberg och Jan Thavenius. (red)

Läs mer

Sven-Eric Liedman: Bildning, betyg och demokrati

måndag, april 25, 2016

Skillnaderna mellan utbildning och bildning, vikten av kritiskt tänkande och vikten av den demokratiska värdegrunden, det är frågor som borde vara i skoldebattens centrum, skriver Sven-Eric Liedman. (red)

Läs mer

Skuggan – Mia Tiempo von Essen: “Skolan som samhällsbyggande institution för demokrati, integration, kunskap och bildning”

torsdag, februari 11, 2016

Vad är bildning? Vad är kunskap? Det förefaller som att vi borde börja där. Pisa rapporter, OECD granskningar, inspektioner. Vad är det vi granskar och inspekterar? Vad är det vi egentligen vill förändra? Skolan? Undervisningen? Lärarna? Eleverna? Är vi ens intresserade av förändring? Eller bara anpassning? Och i så fall, till vad? Till samhället? Har du, som lärare, skolutvecklare, politiker med ansvar för skolfrågor, idag eller någon annan dag, på väg till arbetet i den tidiga morgontimman lyft…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter