Carl Tham: Demokratin, likvärdigheten och marknaden

torsdag, december 15, 2016

Att tillåta aktieägare ta ut stora vinster ur den gemensamma välfärden och återgå till en skola som sorterar barn är ett förräderi mot de demokratiska värden som vi en gång ansåg vara omistliga, skriver Carl Tham. (red)

Läs mer

Boel Vallgårda: Konkurrensen om eleverna splittrar samhället

torsdag, november 10, 2016

Konkurrensen om eleverna sätter käppar i hjulet för samhällets angelägna uppdrag att skapa en bra skola för alla, skriver Boel Vallgårda. (red)

Läs mer

Roger Bodin: Skolan en spegelbild av tidsandan

måndag, maj 23, 2016

Skolan har blivit en privat angelägenhet och den är inte längre en institution med uppgiften att bygga det goda samhället, skriver Roger Bodin. (red)

Läs mer

Christer Fritzell: En skola för demokratisk integration?

torsdag, april 14, 2016

Skolan skulle kunna vara den institution som tog hand om de unga nyanlända och integrerade dem i samhället, skriver Christer Fritzell. (red)

Läs mer

Sten Svensson: Hur kan skolan återigen bli en samhälls- och demokratibyggande institution?

måndag, februari 16, 2015

Vid den skolpolitiska konferensen i Stockholm, ”Makten över skolan”, handlade ett seminarium om skolans styrning och om hur minskad segregation och ökad likvärdighet ska kunna åstadkommas. Sten Svensson var en av deltagarna i diskussionen. Här ger han ett historiskt perspektiv på det som skett i svensk skolpolitik. (red)

Läs mer

Åsa Melander: Se alla föräldrars behov!

torsdag, november 20, 2014

Det går att återskapa förtroendet för skolor som har stora problem. Det gäller att satsa på alla elever, även de med resursstarka föräldrar, och inte enbart ha målet att alla ska bli godkända, skriver Åsa Melander. (red)

Läs mer

Nivågruppering vanligt i gymnasieskolan

torsdag, november 13, 2014

Så många som 43 procent av Sveriges gymnasieskolor tillämpar någon form av nivågruppering i ett eller flera ämnen när de organiserar sin undervisning. Det visar den heltäckande studie på gymnasieskolorna som Joacim Ramberg, doktorand i specialpedagogik vid Stockholms Universitet, gjort som en del i sin doktorsavhandling.

Läs mer

Sten Svensson: Varför väcker förslaget om det kommunala vetot så kraftiga reaktioner?

måndag, november 3, 2014

Förslaget om ett demokratiskt beslutat kommunalt veto inför etableringen av nya fristående skolor hotar den fortsatta expansionen för de stora skolkoncernerna. Det är därför reaktionerna från företrädarna för en marknadsstyrd skola varit så häftiga, skriver Sten Svensson. (red)

Läs mer

Malin Ideland: En skola för vissa?

onsdag, september 3, 2014

Då och då hör man argument för att ersätta det gammalmodiga (?) målet likvärdig utbildning med mer moderna (?) idéer om ”kvalitet”. I veckan var det Bengt Stillström, grundare (men senare också säljare) av friskolekoncernen Academedia som i artikeln ”Likvärdig skola – en utopi” bekymrade sig för de problem som lagen om en likvärdig skola ställer till med, och vad en eventuell röd-grön regering kan tänkas göra för att upprätthålla denna. Enligt Bengt Stillström förlorar nationen på att…

Läs mer

Tomas Englund: Det fria skolvalet är den främsta orsaken till skolans kris

torsdag, mars 6, 2014

Alltsedan PISA-rapporten i december 2013 så har analyserna av varför den svenska skolan krisar avlöst varandra. Låt oss först konstatera att det huvudsakligen är de lågpresterande i skolan som blir allt fler och presterar allt sämre, medan de medel- och högpresterande i stort sett presterar likartat som tidigare.

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter