Jonas Vlachos: Obligatoriskt skolval bryter inte segregationen

måndag, maj 14, 2018

Till hösten införs obligatoriskt skolval i flera svenska kommuner. Vilka faktorer är det som får föräldrar att välja en skola till sina barn? Kan ett obligatoriskt skolval bidra till att segregationen minskar och likvärdigheten ökar. Jonas Vlachos sammanfattar vad forskningen säger och efterlyser fler studier om vad föräldrar verkligen gör, inte vad de säger att de gör (red.)

Läs mer

Anna Ambrose: En utbildning lika för alla?

måndag, mars 13, 2017

Då det fria skolvalet infördes på 1990-talet var det med den goda intentionen att minska den tilltagande boendesegregationen. Men skolor i stigmatiserade områden visade sig bli “bortvalsskolor”, och segregationen ökade. Enligt Anna Ambroses nyutkomna avhandling, ”Att navigera på en lokal skolmarknad. En studie av skolvalfrihetens geografi i tre skolor” är det mycket som tyder på att det fria skolvalet har blivit något som bara gynnar de redan privilegierade. (red)

Läs mer

Leif Tjärnstig: Kan det fria skolvalet vända skolans utveckling?

måndag, september 29, 2014

Att staten skulle kunna garantera en skola som alla elever och föräldrar är nöjda och trygga med framstår idag som en alltmer orimlig tanke. Vi har sett hur det gått för elever, kunskap, skolkulturer och läraryrket under Björklunds år som minister. De politiska regulativa styrfunktioner som står lagstiftaren till buds har tömts i botten.

Läs mer

Sten Svensson: Kan man lita på Friskolornas riksförbund?

söndag, september 7, 2014

I ett pressmeddelande från Friskolornas riksförbund daterat den 19 augusti 2014 presenterades en ny undersökning om det fria skolvalet. Rubriken löd: ”Elever med svagare familjebakgrund vinnare på skolval” Då budskapet i rubriken går helt emot den vanliga bilden, att det just är de svagaste elevgrupperna som är det fria valets förlorare, läser jag vidare. ”Elever från hem med låga inkomster, lågutbildade föräldrar eller utrikes födda föräldrar, inte har förlorat på det fria skolvalet. Det visar en ny rapport…

Läs mer

Sten Svensson: Skolbolagen är segregationens motor

måndag, februari 18, 2013

Skolverket har visat att skillnaderna mellan skolor har ökat kraftigt under 2000-talet i rapporten ”Likvärdig utbildning i svensk grundskola?” 2012. Även betygsstatistiken från årskurs 9 i grundskolan visar på ökade skillnader. Eleverna i toppen förbättrar sina betyg medan eleverna i botten sjunker. Skolan är alltmer segregerad. Men vad orsakar denna galopperande segregation? (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter