Claes Nilholm: Målen viktiga för tolkning av evidens

söndag, maj 7, 2017

I ett svar till Elias Dietrichson, Gustav Nilsonne och Alvar Palm bemöter här Claes Nilholm en replik på en tidigare införd artikel om evidens i relation till frågan om skolans mål (red).

Läs mer

Elias Dietrichson med flera: Ingen motsättning mellan demokrati och evidens

söndag, maj 7, 2017

 I denna replik på Claes Nilholms S.O.S.-artikel Står evidensrörelsen på vetenskaplig grund? bemöter företrädare för Nätverket för evidensbaserad policy Nilholms argument. Även om forskning inom ett evidensbaserat ramverk inte uttalar sig om undervisningens mål som sådana finns heller ingen motsättning, utan tvärtom utrymme för mer forskning för evidensbaserad undervisning menar artikelförfattarna. (red.)

Läs mer

Skuggan – John L. Rudolph: Experimentell och evidensbaserad forskning om skolan – en återvändsgränd?

torsdag, januari 21, 2016

Experimentell och evidensbaserad skolforskning efterfrågas av starka röster i den svenska skoldebatten. Mer skattepengar satsas också på denna typ av forskning. Men vad kan vi vänta oss för resultat? John L. Rudolph, redaktör för den vetenskapliga tidskriften Science Education, manar till försiktighet. En stark tilltro till dessa metoder kommer sannolikt att skapa fler problem än det löser. (red)

Läs mer

Lars Pålsson Syll: Den evidensbaserade skolan – en chimär

onsdag, oktober 24, 2012

Det går ett monster fram över det svenska utbildningssystemet – utvärderings- och evidensbaseringsmonstret. Med ökad betoning av resultatstyrning följer en strid ström av krav på att redovisa kvalitet och resultat. För att mätta makthavarnas hunger efter utvärderingsinformation tvingas skolan avsätta mer och mer resurser och tid för denna verksamhet. I stället för att lita på lärares professionella kompetens kräver den nya väckelserörelsens proselyter att vi ska kunna visa upp evidensbaserade framgångsrecept. Portfolios, utvecklingsplaner, kvalitetsredovisning, obligatoriska kursvärderingar m. m.,…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter