Alli Klapp: Betygssystemet bygger på felaktiga antaganden om elevers motivation

onsdag, februari 15, 2017

Utformningen av skolans betyg bygger på ekonomiska teorier om hur vuxna arbetare motiveras att jobba hårdare med enklare arbetsuppgifter de redan kan. Det är helt andra förutsättningar än vad som gäller lärande i skolan, skriver Alli Klapp. (red)

Läs mer

Sten Svensson: Konsten att beskriva skolan med hjälp av statistik

måndag, mars 7, 2016

En stor del av dagens skolforskning utförs av nationalekonomer. Med hjälp av olika statistiska metoder analyserar de den statistik som finns om skolan. Syftet är att beskriva vad som sker i skolan. Många av de rapporter som nationalekonomerna producerar är alldeles utmärkta. Men med det sagt ska man samtidigt vara medveten om att det också finns stora begränsningar i den sortens skolforskning som nationalekonomerna bedriver.

Läs mer

Skuggan – Mikael Stigendal: Vad lär sig eleverna om samhället?

söndag, februari 21, 2016

Vi lever i ett samhälle med konflikter. De finns också i skolan som i alla avseenden är en del av samhället. Några av konflikterna är också innehåll i undervisningen – andra inte. Det finns jämställdhetsmål men inte jämlikhetsmål. Mikael Stigendal diskuterar i den här artikeln jämlikhet och sociala klyftor som innehåll i skolan. (red)

Läs mer

Skuggan – John L. Rudolph: Experimentell och evidensbaserad forskning om skolan – en återvändsgränd?

torsdag, januari 21, 2016

Experimentell och evidensbaserad skolforskning efterfrågas av starka röster i den svenska skoldebatten. Mer skattepengar satsas också på denna typ av forskning. Men vad kan vi vänta oss för resultat? John L. Rudolph, redaktör för den vetenskapliga tidskriften Science Education, manar till försiktighet. En stark tilltro till dessa metoder kommer sannolikt att skapa fler problem än det löser. (red)

Läs mer

Margareta Serder: Om ett forskningsresultats resa i skoldebatten

torsdag, juni 11, 2015

Det är viktigt att forskningsresultaten sprids och diskuteras i samhälle och media men samtidigt finns det en risk att debatten förenklas och ibland misstolkas resultaten, skriver Margareta Serder. (red)

Läs mer

Ingrid Carlgren: Medel till forskning som förstärker lärarprofessionen

måndag, april 20, 2015

I regeringens vårbudget avsätts 5 miljoner till det nyöppnade Skolforskningsinstitutet för att initiera ny forskning (ska öka till 20 miljoner nästa år). Det är en bra början. Därigenom öppnas en möjlighet för institutet att redan i år utlysa och fördela medel till praktiknära forskning om undervisning och lärande. Förhoppningsvis blir det därigenom möjligt att i högre utsträckning än nu driva forskningsprojekt där lärare kan medverka. Det är viktigt att så fort som möjligt börja utveckla former för detta…

Läs mer

Tillsätt en skolkommission för skolans verkliga utmaningar!

torsdag, mars 12, 2015

Frustrationen och besvikelsen bland alla de som hoppats på att den rödgröna regeringen skulle kunna innebära en annorlunda skolpolitik växer. Många frågar sig vad vitsen var med att rösta fram en ny regering som driver björklundsk skolpolitik. Frågan om vad den rödgröna regeringen vill med skolan blir allt mer påträngande. Är det principen om blocköverskridande överenskommelser som stoppar utvecklingen eller kan det vara så att den rödgröna regeringen egentligen inte lyckats formulera någon alternativ skolpolitik?

Läs mer

Ingrid Carlgren: Vart tog skoldebatten vägen?

söndag, september 7, 2014

Trots att skolan sägs vara den viktigaste frågan i valet verkar debatten tappat både substans och sting. Inte på länge har oppositionen haft ett sån’t guldläge, men ingen tar bollen. Hela debatten har stannat av och medierna har gått i fällan att nästan enbart diskutera vem som kan regera med vem.

Läs mer

Ingrid Carlgren: Lärardriven forskning i motvind

måndag, november 25, 2013

Inom skolforskningen är det jämförelsevis små resurser som går till lärardriven forskning. Staten satsar istället på fortbildning av lärare där resultat från den universitetsbaserade forskningen sammanställs och sprids till skolor och ”konsumeras” av lärarna, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Läs mer

Jan-Åke Fält: Hård dom från forskare

måndag, april 15, 2013

Sjunkande resultat, ökad segregation och risk för att sammanhållningen i samhället luckras upp. Kritiken var hård på ett internationellt forskarseminarium. Jan-Åke Fält var där. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter