Magnus Hultén: Little Choice But to Cheat – testkulturens baksidor

onsdag, februari 15, 2017

I spåren av betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning har blickarna vänts mot de nationella proven. De anses vara en viktig del av lösningen på dessa problem. Onsdagens Uppdrag granskning om fusk i samband med de nationella proven visade på en annan sida. Slutsatserna som drogs i programmet pekade dock åt olika håll, mot såväl behov av ökad kontroll och standardisering, som mot att tona ned betydelsen av de nationella proven. Anders Jönssons varnade i ett inlägg i frågan 2011 om att välja den förra…

Läs mer

Mats Björnsson: Att lära av andra

måndag, februari 13, 2017

Den brittiska läraren Lucy Crehan ville komma bakom rankinglistorna och beslöt sig för att åka runt till några av de länder som ligger högst i PISA. Resultatet blev boken Cleverlands. Mats Björnsson läser en tänkvärd bok som han menar har något att säga den svenska skolan. (red)

Läs mer

Skuggan – Jan Thavenius: ”Professionen ska leda skolutvecklingen”

torsdag, januari 28, 2016

Det här är den tredje artikeln om OECD:s granskning av svensk skola och organisationens förslag till förbättringar. Rubriken är ett direkt citat från vad skolministern sagt: ”professionen ska leda skolutvecklingen”. Det är ett löftesrikt uttalande. Frågan är hur det passar ihop med OECD:rapporten. (red)

Läs mer

Skuggan – Skolkommissionen och OECD

onsdag, januari 13, 2016

Skolkommissionen ska lära av OECD:s granskning av svensk skola. Det är anledningen till att Skuggkommissionen publicerar några artiklar om OECD och dess rapport. OECD som stammar från 60-talet har med tiden vuxit ut till en organisation som omspänner större delen av världsekonomin. Det är en fristående global organisation av samma typ som Världsbanken och Världshandelsorganisationen. Den ansvarar för ingen och erbjuder ingen insyn. Genom PISA anser den sig utvärdera skolsystem över hela världen. Det gör den framför allt…

Läs mer

Sverker Gustavsson och Sten Widmalm: Pisa tränger undan humaniora och samhällsvetenskap

måndag, april 13, 2015

Humaniora och samhällsvetenskap riskerar att bli lätta byten då de ställs mot Pisa-mätningarnas skenbart tydliga resultat i form av siffror, skriver Sten Widmalm och Sverker Gustavsson. (red)

Läs mer

Per Acke Orstadius: Skolreformerna har inte funkat i Sverige

söndag, februari 22, 2015

Vad beror de sjunkande skolresultaten på? Förklaringarna har duggat tätt. Ytterligare en förklaring fick vi på GPs debattsida för en tid sedan. Det beror på att eleverna inte är tillräckligt motiverade, sades det. Den förklaringen är en av de bättre. Men den räcker inte. Frågan är ju varför de inte är motiverade att lära. Fram träder en komplex väv av faktorer som har påverkat elevernas lärande.

Läs mer

Clas Örjan Spång: Lärare måste kunna bedriva ett professionellt arbete!

måndag, januari 19, 2015

De senaste årens mätresultat från PISA och TIMSS har bara bekräftat det som lärarna har vetat sedan länge: det har blivit allt svårare för en lärare i den svenska skolan att göra ett bra jobb. Lärarnas tid har slukats upp av byråkratisk administration , detaljerad dokumentation och teknikstrul som krävt mycket men gett tillbaka litet. Det har blivit svårare att hålla ihop stora och heterogent sammansatta klasser. Det hör till ovanligheterna att en lärare kan få en vikarie,…

Läs mer

Mats Björnsson: Går det att finna hållbara kompromisser om skolan?

torsdag, januari 15, 2015

Mats Björnsson läste en äldre artikel om Inger Enkvist i S.O.S. och skrev en kommentar. Med utgångspunkt från kommentaren bad vi honom att skriva något om det fastlåsta läge mellan ytterligheter i synen på skolans arbete som utvecklats under de senaste årtiondena. (red)   

Läs mer

Eva-Lotta Hultén: Fuck skolan!

torsdag, september 25, 2014

Pisaresultaten tycks för många som är engagerade i skolpolitik och skoldebatt numera inte bara vara en mätare utan själva målet med att gå i skolan. Vår tid är mät- och konkurrensfixerad och så fort vi öppnar för rankingsystem så slår tävlingslusten till hos många. Men vilken anledning har vi att tävla mot andra länder i matte, modersmål och problemlösning? Ingen, tycker eleverna, om man ska tro den undersökning som DN nyligen lät genomföra.

Läs mer

Mats Björnsson: Politik, ILSA och skolans relevans och mening

onsdag, september 17, 2014

I den upphetsade skoldebatten i anslutning till PISA duggade förslagen tätt om vad som borde förändras för att avhjälpa ”skolans kris”. Samtidigt försökte några debattörer att bagatellisera PISA-resultaten. Det har däremot funnits få inlägg som varit nyanserade i synen på resultaten och försökt koppla dem till samhällsutvecklingen. Mats Björnssons inlägg tillhör den nyanserade sorten. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter