Ulla Peterson: Kunskaper för skolan eller för livet?

måndag, juni 18, 2018

Vilken nytta eller glädje förväntas vi ha av det vi lär oss i skolan, undrar Ulla Peterson i detta inlägg om skolkunskaper. 

Läs mer

Eva-Lotta Hultén: Så kan skolan stå emot den auktoritära vind som sveper över världen

måndag, juni 18, 2018

Katederundervisning, disciplin och krav lyfts flitigt fram i skoldebatten. Men elever i skolan är vare sig hundar som ska dresseras eller datamaskiner som kan programmeras. De är levande, kännande individer, med egna tankar och behov. Skolan behöver därför guida unga människor till att bli empatiska, solidariska medborgare, samtidigt som vi fokuserar på kunskaper, menar Eva-Lotta Hultén. 

Läs mer

Stefan Sellbjer: En tsunami av verb

torsdag, maj 31, 2018

Är det ordning och reda i det svenska utbildningssystemet vad gäller relationen mellan fakta och färdigheter. Svaret är nej, enligt Stefan Sellbjer. 

Läs mer

Alex Quigley: Att överbrygga klyftan i ordförråd

måndag, maj 21, 2018

Lärare i alla ämnen har resurser, som vi kanske inte tänker på, menar Alex Quigley. Vi bär med oss ett ordförråd som elever har nytta av och som kan berika deras skolgång och fortsatta liv, men som det krävs medvetet och strukturerat arbete för att förmedla.

Läs mer

Sverker Lindblad: Bekymmersamt om pedagogiska problem

måndag, januari 29, 2018

Idag publicerar S.O.S. ännu en refuserad artikel, tänkt som svar på Henreksons påstående om att pedagoger tiger ihjäl kritiken. Sverker Lindblad fick nej av Göteborgs-Posten. Här är hans svar till Henrekson. (red.)

Läs mer

Ingegerd Tallberg-Broman: Förskolan och kunskapsnationslogiken

torsdag, januari 25, 2018

Försko­lan motiveras allt mer som plats för undervisning och utbildning, samtidigt som förut­sättningarna för detta minskar, skriver Ingegerd Tallberg-Broman. (red.)

Läs mer

Ingrid Carlgren: En bildningsskola för alla – eller ”olika för olika”?

måndag, januari 15, 2018

Vad handlar debatten om skolans kunskapssyn om, egentligen? Ingrid Carlgren ser en underliggande agenda där kunskap åt vissa – snarare än kunskap åt alla – verkar vara målet. (red.)

Läs mer

Anders Jönsson: Vad är egentligen ”fakta”?

måndag, december 11, 2017

“Fakta” har en särskild status i skoldebatten. Men frågan är vad fakta egentligen är? Vad har de för betydelse? Anders Jönsson problematiserar vad fakta är, hur de görs och vad de gör med idéer om samhälle och skola (red). 

Läs mer

Kristian Lindhe: Fel tänkt om nationella prov och betyg

onsdag, juni 14, 2017

Gymnasieministerns vilja att öka vikten av de nationella proven vid betygssättning strider mot skrivningar i skollagen och riskerar att förhindra långsiktighet i arbetet med elevers lärande, skriver Kristian Lindhe. (red.)

Läs mer

David Didau: Vad lärare bör känna till gällande intelligens

torsdag, juni 1, 2017

David Didaus artikel syftar till att sammanfatta vad alla lärare bör känna till ifråga om intelligens och hur kunskap om kognitiva processer kan hjälpa oss förstå undervisning och lärande. (red.)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter