Kristian Lindhe: Fel tänkt om nationella prov och betyg

onsdag, juni 14, 2017

Gymnasieministerns vilja att öka vikten av de nationella proven vid betygssättning strider mot skrivningar i skollagen och riskerar att förhindra långsiktighet i arbetet med elevers lärande, skriver Kristian Lindhe. (red.)

Läs mer

David Didau: Vad lärare bör känna till gällande intelligens

torsdag, juni 1, 2017

David Didaus artikel syftar till att sammanfatta vad alla lärare bör känna till ifråga om intelligens och hur kunskap om kognitiva processer kan hjälpa oss förstå undervisning och lärande. (red.)

Läs mer

Johnny Wieweg: David Didau ifrågasätter etablerade sanningar

torsdag, juni 1, 2017

David Didau erbjuder ett alternativ till den genvägspedagogik som dominerat och förstört svensk skola, skriver Johnny Wieweg. (red.)

Läs mer

Gunnar Cardell: Lärare som undervisningskonstnärer

måndag, mars 6, 2017

Evidensbaserad undervisning har blivit ett buzzword i dagens skoldebatt. Det finns en stark tro på att kunna belägga hur undervisning och lärande ska gå till. Men går det egentligen att räkna ut? Om vi ser undervisning och lärararbete som en konst snarare än något som går att planera i detalj så kan vi även börja tala om hantverkskunnande, kreativitet, nyskapande och oförutsägbarhet. Gunnar Cardell tar vid där Daniel Pettersson slutade i förra veckan, och diskuterar vilken kunskap som är viktig…

Läs mer

Daniel Pettersson: Varför tror vi på PISA?

måndag, februari 27, 2017

Tilltron till PISA-undersökningen är stor. Samtidigt minskar tilliten till att lärare kan bedöma elevers kunskaper på ett likvärdigt sätt. Titt som tätt hörs krav på nationella bedömningar och kanske till och med betygssättning. Daniel Pettersson reder ut den historiska bakgrunden till varför det blev som det blev. (red)

Läs mer

Eddy Nehls: Vägen fram är viktigare än målet i en verklig kunskapsskola

onsdag, februari 22, 2017

Mål- och resultatstyrningen leder till tom produktion av meningslöshet. Med insikten att det krävs 10000 timmar att bli riktigt bra på något kan andra ramar skapas och utbildning bli en bildningsresa för lärare och elever, skriver Eddy Nehls. (red)

Läs mer

Christer Fritzell: Politisk styrning av skolan – i en tid av alternativa fakta

söndag, februari 19, 2017

Den politiska styrningen av skolan har varit effektiv i att sätta agendan för skolans område. Framgångskonceptet har varit att inrikta styrningen mot skolans kärna, kunskapen. Detta är fel, låt lärare äga kunskapsarbetet i klassrummen, skriver Christer Fritzell. (red)

Läs mer

Ruhi Tyson: En skola för bildning kräver synliggörande av lärares didaktiska arbete

torsdag, februari 9, 2017

Möbelsnickarens resultat – stolen, bordet – är konkret, lärarens – elevens bildning – svårare att synliggöra. För att komplettera och utmana den bild storskaliga test som PISA ger behövs fallberättelser genom vilka bildningsdidaktiken synliggörs, skriver Ruhi Tyson.  (red)

Läs mer

Ingrid Carlgren: Att höja kunskapsresultaten – en fråga om bildning?

torsdag, december 8, 2016

Att tala om kunskap och nationella mål i relation till bildningsbegreppet öppnar för andra perspektiv på och resonemang om hur kunskapsresultaten kan höjas, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Läs mer

Jennie Sivenbring: Fokus på måluppfyllelse överskuggar kunskapsdiskussionen

torsdag, juni 9, 2016

Kraven på tydliga kunskapskrav har lett till otydlighet vad gäller kunskapernas innehåll, skriver Jennie Sivenbring. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter