Ingrid Carlgren: Att höja kunskapsresultaten – en fråga om bildning?

torsdag, december 8, 2016

Att tala om kunskap och nationella mål i relation till bildningsbegreppet öppnar för andra perspektiv på och resonemang om hur kunskapsresultaten kan höjas, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Läs mer

Sten Svensson: Förvirrat om lärarens återkomst

måndag, november 28, 2016

Lärare arbetar inte enbart traditionellt eller enbart reformpedagogiskt, de gör både och skriver Sten Svensson (red)

Läs mer

Pär Engström: Tankar kring lärarens återkomst

måndag, november 7, 2016

Linderoths bok Lärarens återkomst är motsägelsefull och oklar om både lärarroll och kunskapsteori, skriver Pär Engström. (red)

Läs mer

Eva-Lotta Hultén: Den svartvita skoldebatten

torsdag, oktober 27, 2016

Skoldebatten är en ofta förenklad, polariserad och lider dessutom av historielöshet, skriver Eva-Lotta Hultén. (red)

Läs mer

Roger Bodin: Fler lektioner

torsdag, september 8, 2016

I sitt sommartal i Vasaparken i Stockholm den 21 augusti anslöt sig Stefan Löfven till den uppfattning som Anna Kinberg Batra och Gustav Fridolin gett uttryck för tidigare under året, att Sveriges lärare bör ta på sig en ett större undervisningsansvar, utöka sin undervisningstid. Alla tre är överens om att man borde avlasta lärarna en hel del administrativt arbete för att, som Löfven uttryckte det, ”få mer tid med barna”. Mer tid med eleverna innebär ingenting annat än…

Läs mer

Göran Levin: Är det möjligt för en förälder att hjälpa sitt barn i skolarbetet?

måndag, april 18, 2016

Finns det risker med att arbeta utan läroböcker? Förmår läraren skapa strukturer för lärandet så att det är tydligt för alla barn vad som skall läras, undrar Göran Levin. (red)

Läs mer

Solweig Eklund: Fackliga erfarenheter av utveckling och professionalisering av läraryrket

torsdag, april 7, 2016

Sedan 50-talet har lärarna och deras fackliga organisationer verkat för att lärarna själva ska forska och utveckla yrket till en verklig profession. Men motståndet har varit hårt och utvecklingen har gått sakta, skriver Solweig Eklund.(red)

Läs mer

Skuggan – Lennart Malmström: ett gräsrotsinlägg om lärare och lärande

måndag, januari 25, 2016

Lennart Malmström, som varit lärare och skolledare i hela sitt yrkesliv, försöker här skapa reda i diskussionen om hur undervisning kan gå till och hur en bra lärare ska vara – som motbild till medias förenklade och okunniga kritik. (red)

Läs mer

SOS:s Skuggkommission. Per Acke Orstadius: En förlegad pedagogik

torsdag, december 17, 2015

Att gå tillbaka till katederundervisning är ingen lösning på skolans problem. Lärarrollen behöver istället utvecklas åt ett håll som inspirerar, motiverar och vägleder eleverna, skriver Per Acke Orstadius. (red)

Läs mer

SOS:s Skuggkommission. Ingrid Carlgren: Om läraryrket vore en profession

måndag, december 7, 2015

Lärarutbildningen är en nyckelfråga för skolan och lärarna. Det behövs särskilda lärarutbildningsfakulteter för att utveckla den forskning som är nödvändig för att stärka professionens kunskapsbas, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter