Eva-Lotta Hultén: Den svartvita skoldebatten

torsdag, oktober 27, 2016

Skoldebatten är en ofta förenklad, polariserad och lider dessutom av historielöshet, skriver Eva-Lotta Hultén. (red)

Läs mer

Roger Bodin: Fler lektioner

torsdag, september 8, 2016

I sitt sommartal i Vasaparken i Stockholm den 21 augusti anslöt sig Stefan Löfven till den uppfattning som Anna Kinberg Batra och Gustav Fridolin gett uttryck för tidigare under året, att Sveriges lärare bör ta på sig en ett större undervisningsansvar, utöka sin undervisningstid. Alla tre är överens om att man borde avlasta lärarna en hel del administrativt arbete för att, som Löfven uttryckte det, ”få mer tid med barna”. Mer tid med eleverna innebär ingenting annat än…

Läs mer

Göran Levin: Är det möjligt för en förälder att hjälpa sitt barn i skolarbetet?

måndag, april 18, 2016

Finns det risker med att arbeta utan läroböcker? Förmår läraren skapa strukturer för lärandet så att det är tydligt för alla barn vad som skall läras, undrar Göran Levin. (red)

Läs mer

Solweig Eklund: Fackliga erfarenheter av utveckling och professionalisering av läraryrket

torsdag, april 7, 2016

Sedan 50-talet har lärarna och deras fackliga organisationer verkat för att lärarna själva ska forska och utveckla yrket till en verklig profession. Men motståndet har varit hårt och utvecklingen har gått sakta, skriver Solweig Eklund.(red)

Läs mer

Skuggan – Lennart Malmström: ett gräsrotsinlägg om lärare och lärande

måndag, januari 25, 2016

Lennart Malmström, som varit lärare och skolledare i hela sitt yrkesliv, försöker här skapa reda i diskussionen om hur undervisning kan gå till och hur en bra lärare ska vara – som motbild till medias förenklade och okunniga kritik. (red)

Läs mer

SOS:s Skuggkommission. Per Acke Orstadius: En förlegad pedagogik

torsdag, december 17, 2015

Att gå tillbaka till katederundervisning är ingen lösning på skolans problem. Lärarrollen behöver istället utvecklas åt ett håll som inspirerar, motiverar och vägleder eleverna, skriver Per Acke Orstadius. (red)

Läs mer

SOS:s Skuggkommission. Ingrid Carlgren: Om läraryrket vore en profession

måndag, december 7, 2015

Lärarutbildningen är en nyckelfråga för skolan och lärarna. Det behövs särskilda lärarutbildningsfakulteter för att utveckla den forskning som är nödvändig för att stärka professionens kunskapsbas, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Läs mer

Lisa Eklöv: Allt hänger på läraren…?

måndag, maj 4, 2015

I dagens skoldebatt ligger fokus på den enskilde lärarens skicklighet. Men ju mer det handlar om individens skicklighet, desto mindre resurser satsas på att förändra strukturer och system som stärker kollektivet, skriver Lisa Eklöv. (red)

Läs mer

Göran Levin: Byråkratisering av lärandet i skolan

måndag, april 20, 2015

I dagens byråkratiska undervisningssystem har lärarna nästan inget utrymme för spontanitet och kreativitet och det ger eleverna sämre möjligheter att utvecklas, skriver Göran Levin. (red)

Läs mer

Erik Cardelius: Skickliga lärare och svaga länkar

söndag, mars 15, 2015

Det talas mycket om skickliga lärare. Tidigare utbildningsminister Jan Björklund flaggade exempelvis ihärdigt och länge för dem. Han såg dem gärna vid katedern, pekande med hela handen. Även metastudiernas mästare John Hattie (2012) lyfter fram dem som den enskilt viktigaste faktorn för goda skolresultat i det globala PISA-racet.

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter