Björn Kindenberg: Sökes – skrivande lärare

torsdag, maj 4, 2017

William Faulkner lär ha sagt att en författare behöver tre ting: erfarenhet, iakttagelser och föreställningsförmåga samt vidare att om en, eller i vissa stunder två, av dessa tre förutsättningar saknas, så kan de andra kompensera. Detta tål att tänkas på i förhållande till lärares skrivande, eller rättare sagt avsaknaden av skrivande. För visst råder i skoldebatten en påfallande avsaknad av lärares skrivna ord? Inte heller här på Skola och Samhälle, där redaktionen vinnlagt sig om att just lyfta fram…

Läs mer

Skuggan – Per Kornhall: De små berättelsernas sprängkraft

torsdag, januari 21, 2016

Jag tycker det finns en liten skillnad i skoldebatten nu mot bara för några år sedan. Det är fler lärare som syns i debatten i våra tidningar och andra media. Det är som om den långa tystnaden efter kommunaliseringen, målstyrningen och marknadsreformerna har brutits.

Läs mer

Per Kornhall: Hur kan skolor bli bättre på att bli bättre?

söndag, oktober 4, 2015

“Solutionitis”, lösningsfeber, präglar hanteringen av den svenska skolan, menar Per Kornhall. Snabba centrala lösningar som gäller alla. Kort tid för eftertanke. Lärare deltar inte i förberedelserna och tankearbetet. Begreppet hämtar Kornhall från en nyutkommen bok om förbättring av skolor, en bok som föreslår en helt annan strategi. (red)

Läs mer

Olle Holmberg: Bondgården

onsdag, september 16, 2015

För ett par veckor sedan skrev jag en kort text om elevers erfarenheter och dessa erfarenheters roll i undervisningen. Mitt exempel var Ulrika Leimars läsinlärningsmetod, LTG. Här ett nytt exempel med elever som lär sig hur en bondgård fungerar. 

Läs mer

Roger J Danielsson: Finlands sak är vår

söndag, mars 22, 2015

Flera artiklar i S.O.S. har på sistone handlat om lärarprofessionen. Många menar att det nu är tid att börja lita på professionen och ge mycket mer av inflytande åt dem som arbetar i skolan. Vi har haft många år av motsatt utveckling, misstro mot lärarna och en alltmer utbyggd  kontrollapparat för att i detalj verifiera att de gör sitt jobb. Den utvecklingen har bidragit till att skolan har kapsejsat. I Finland har man hållit fast vid det gamla–…

Läs mer

Clas Örjan Spång: Lärare måste kunna bedriva ett professionellt arbete!

måndag, januari 19, 2015

De senaste årens mätresultat från PISA och TIMSS har bara bekräftat det som lärarna har vetat sedan länge: det har blivit allt svårare för en lärare i den svenska skolan att göra ett bra jobb. Lärarnas tid har slukats upp av byråkratisk administration , detaljerad dokumentation och teknikstrul som krävt mycket men gett tillbaka litet. Det har blivit svårare att hålla ihop stora och heterogent sammansatta klasser. Det hör till ovanligheterna att en lärare kan få en vikarie,…

Läs mer

Kristian Lindhe: Ställ dig bredvid mig! – brev till en expert

måndag, november 10, 2014

Vi träffas rätt ofta du och jag, du brukar bjuda in dig själv. Sedan ses vi i regel hos mig och talar om en elev, eftersom jag i regel aldrig får tid att lämna huset. Där sitter du sedan mitt emot mig och talar om för mig hur jag och mina kollegor bör eller ska arbeta.

Läs mer

Lennart Malmström: Hög tid att tänka om

torsdag, september 25, 2014

Besinning och samarbete har inte precis präglat den politiska skoldebatten. Men för dem som arbetar i skolan hade både besinning och samarbete varit att föredra. Långsiktiga spelregler hade gynnat skolarbetet. Lennart Malmström, som varit lärare, hoppas på en ny parlamentarisk skolkommission. (red)

Läs mer

Olle Holmberg: Det var en dröm som susade förbi

måndag, maj 26, 2014

Den andra delen i Olle Holmbergs serie som med utgångspunkt i den fristående Lilla Humfryskolan i Malmö diskuterar arbetet i dagens skola. (red)

Läs mer

Olle Holmberg: Lilla Humfry – den kreativa grundskolan

torsdag, maj 22, 2014

Detta är den första av tre artiklar med utgångspunkt från en friskola i Malmö. S.O.S. behöver fler artiklar som rapporterar från konkret skolverksamhet, så texterna ska också ses som uppmaningar till lärare att skriva. Det är ju rätt märkligt att skoldebatten nästan helt saknar bilder från skolan. I den sista artikeln kommer jag att diskutera alternativ till friskola resp. kommunal skola. Det blir alltså en följetong.

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter