Roger Bodin: Fler lektioner

torsdag, september 8, 2016

I sitt sommartal i Vasaparken i Stockholm den 21 augusti anslöt sig Stefan Löfven till den uppfattning som Anna Kinberg Batra och Gustav Fridolin gett uttryck för tidigare under året, att Sveriges lärare bör ta på sig en ett större undervisningsansvar, utöka sin undervisningstid. Alla tre är överens om att man borde avlasta lärarna en hel del administrativt arbete för att, som Löfven uttryckte det, ”få mer tid med barna”. Mer tid med eleverna innebär ingenting annat än…

Läs mer

Stefan Bodén: Om jag hade blivit skolminister

måndag, oktober 20, 2014

Om jag hade blivit skolminister vad skulle jag genomföra då?

Läs mer

P-O Olsson: Så blir min produktivitet mindre och mindre

onsdag, januari 22, 2014

Göran Brulin och Lennart Svensson skriver i artikeln “På väg utför med mätbara resultat” (SvD 20 jan) om hur inriktningen på dokumentation, utvärderingar och mätbara resultat är en tveksam väg att gå för att öka effektiviteten – såväl i skolan som i andra verksamheter. Låt mig resonera om samma sak på ett annat sätt, om än måhända lite amatörmässigt.

Läs mer

Bodil Merkel: Hur har reformflödet påverkat lärare?

söndag, september 15, 2013

Det vore inte konstigt om lärare kände sig vilsna i dagens skolklimat. Mängden av reformer skapar ständigt nya förutsättningar för yrket. Det är inte längre lärarna själva som beskriver vad en lärare är. Det görs av andra, utanför skolan. I den spretiga verklighet som lärare lever i har det blivit allt svårare att forma en egen läraridentitet. (red)

Läs mer

Klas Lindelöf: Enkel matematik

måndag, mars 18, 2013

Arbetsmiljöverket hotar nu Stockholms stad med vite om två miljoner kronor . Det sker efter larm från LR om att lärarnas administrativa börda utgör ett arbetsmiljöproblem. Biträdande tillsynsdirektör Fredrika Brickman har inspekterat, utrett och ger LR rätt i sin kritik. Arbetsbördan måste minska.

Läs mer

Anne-Marie Körling: Den oroade skolvärlden

torsdag, november 8, 2012

Jag läser en utmärkt ledare av Leif Mathiasson i Pedagogiska Magasinet nummer 3 september 2012.  Om den farliga bristen på vision. Jag tänker på hinder. Något hindrar oss. Jag tänker på den stora oron. Oron överskuggar visionen. Oron. Lärare oroas över sin förmåga. Elever oroas över att inte kunna och inte få sina betyg. Rektorer oroar sig för att skolan inte fyller måttet och inte syns i kommunens stapeldiagram över alla skolor – och där drömmen om att…

Läs mer

Lärares röster om lärarnas röster 3

måndag, november 28, 2011

Viveca Brozin Bromans artikel ”Varför hörs och syns inte lärarna i debatten om skolan?” fick många lärare att skriva kommentarer. Vi har fört samman kommentarer till tre avdelningar som vi publicerar på tidningens frontsida. Här är den tredje och sista avdelningen. (red)

Läs mer

Lärares röster om lärarnas röster 2

måndag, november 14, 2011

Viveca Brozin Bromans artikel ”Varför hörs och syns inte lärarna i debatten om skolan?” fick många lärare att skriva kommentarer. Vi har fört samman kommentarer till tre avdelningar som vi publicerar på tidningens frontsida. Här är den andra avdelningen. (red)

Läs mer

Lärares röster om lärarnas röster 1

fredag, november 11, 2011

Viveca Brozin Bromans artikel “Varför hörs och syns inte lärarna i debatten om skolan?” fick många lärare att skriva kommentarer. Vi har fört samman kommentarer till tre avdelningar som vi publicerar på tidningens frontsida. Här är den första.

Läs mer

Viveca Brozin Bohman: Varför hörs och syns inte lärarna i debatten om skolan?

tisdag, november 1, 2011

Hon vill inte att jag skriver ut hennes namn. – Jag känner att det är så känsligt på min skola och i min kommun så jag tror det är direkt olämpligt. Så tillägger hon: – Visst är det hemskt att jag säger så. Jag skäms när jag gör det. Hon är grundskollärare i en av Stockholms förortskommuner, jag kallar henne Lisbet. Hennes erfarenheter av varför lärare inte vill skriva om skolan kan i ett öppet demokratiskt samhälle inte…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter