Per-Olof Wickman & Björn Kindenberg: Didaktiken är lärarnas egen vetenskap

torsdag, november 9, 2017

Det finns idag inget särskilt språkbruk, som visar att lärares kunskaper vilar på en gemensam vetenskaplig grund. Därför behövs didaktiken – lärarnas egen vetenskap (red.).

Läs mer

Anette Jahnke: Från kollegialt lärande till kollegialt kunnande

torsdag, mars 2, 2017

Även om kunskapsresultaten pekar uppåt i olika mätningar måste satsningen på fortbildning av lärare fortsätta och satsa på långsiktighet. Vi kan också räkna med en allt kunnigare lärarkår som ställer fler och djupare frågor om sin praktik, och fortbildningssatsningarna bör naturligtvis anpassas efter denna. På så sätt menar Anette Jahnke att idén om det kollegiala lärandet kan utvecklas till ett kollegialt kunnande. (red) 

Läs mer

Pål Christensson: Styrningen av skolan måste grundas i tillit till lärarna

torsdag, februari 9, 2017

En framgångsrik styrning av skolan kräver tillit mellan parter. Dagens skola ger inte rätt förutsättningar för lärare att bygga upp tillit. Genom att göra den systematisk utvecklingen av undervisningen till basen i lärares arbete läggs grunden för tillit och högre autonomi, skriver Pål Christensson. (red)

Läs mer

Johan Strandqvist: Det handlar både om strukturerna och om lärarna

måndag, januari 26, 2015

”Nu har forskningen kommit fram till vad som är den viktigaste orsaken till att resultaten i skolan sjunker. Det är lärarna som är orsaken.” Detta mötte en rektor sin pedagogiska personal med i aulan första dagen på vårterminen. Trodde först inte mina öron men valde att tolka det positivt. Rektor ville bara visa på att vi var viktiga och att det vi gör är viktigt.

Läs mer

Johan Öhman: Inrätta doktorandtjänster för lärare på skolorna

torsdag, oktober 30, 2014

Inrätta särskilda tjänster som doktorander på skolorna. Kombinationen av forskarstudier och lärartjänst ger stora fördelar för både doktorander och skolor, skriver Johan Öhman. (red)

Läs mer

Göran Levin: Är förstelärare bra tänkt?

måndag, maj 19, 2014

De nya tjänsterna som förstelärare skapar hierarkier i skolans lärararbete och det kan motverka samarbete. Det behövs istället långsiktiga satsningar på forskarutbildade lärare som ges möjligheter till ett beständigt arbete, skriver Göran Levin. (red)

Läs mer

Avsätt resurser åt lärardriven skolforskning!

onsdag, januari 29, 2014

Ett skolforskningsinstitut är inrättat. Direktiv till en utredare är skrivna. Det ska vara klart till den 1 januari 2015. Frågan är om detta institut kommer att kunna bidra till skolans utveckling. Ja, om man ändrar i den föreslagna inriktningen för institutet, menar ett antal forskarstuderande lärare i denna artikel. (red)

Läs mer

Jonas Linderoth: Det är lärarnas fel!

torsdag, december 6, 2012

Strax efter att årets nobelpristagare offentliggjorts började en bild postas runt i mina sociala medier. Bilden föreställer ett utlåtande som nobelpristagaren i medicin John Gurdon skall ha fått av en av sina lärare 1949. Utlåtandet går ut på att Gurdon är usel i biologi och därför är det direkt löjligt att han har uttryckt en önskan att bli vetenskapsman.

Läs mer

Bertil Törestad: Mer vetenskaplig forskning om skolan behövs

torsdag, juni 7, 2012

Bertil Törestad har i ett stort antal kommentarer haft kritiska synpunkter på den skolforskning som han menar dominerar i Sverige. Vi har bett honom att utveckla sina synpunkter i en artikel. Det är vår förhoppning att Törestads artikel kan tända en debatt om skolforskningen och dess möjlighet att bidra till skolans, undervisningens och lärandets utveckling. (red)

Läs mer

Forskande pedagoger banar väg för långsiktig skolutveckling

onsdag, februari 23, 2011

Många förskolor och skolor har insett betydelsen av att bedriva långsiktig skolutveckling. Det skapar möjligheter till en förändrad lärarprofession där forskningen ingår som en naturlig del. I mötet mellan skola och forskning behövs forskande pedagoger. Men arbetet är långt ifrån okomplicerat. I en verksamhet som är ”göra-inriktad” (förskola och skola) med fokus på snabba beslut och resultat kan det uppstå krockar med den långsammare, långsiktiga, reflekterande och problematiserande forskningsbaserade skolutvecklingen. Därför behövs dessa forskande pedagoger som brobyggare mellan…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter