Sten-Bertil Olsson: Kan akademiseringen av lärarutbildningen ha bidragit till skolans problem?

torsdag, november 17, 2016

Lärarutbildningens fokus har flyttats från yrkesfrågor till forskarutbildningsbehörighet och det har haft en negativ påverkan på yrkesfrågorna, skriver Sten-Bertil Olsson. (red)

Läs mer

Pär Engström: Tankar kring lärarens återkomst

måndag, november 7, 2016

Linderoths bok Lärarens återkomst är motsägelsefull och oklar om både lärarroll och kunskapsteori, skriver Pär Engström. (red)

Läs mer

Skuggan – Olle Holmberg & Jan Thavenius: Professionen ska leda skolutvecklingen

torsdag, september 15, 2016

Holmberg och Thavenius fortsätter att kritiskt granska OECD:s rapport om den svenska skolan. (red)

Läs mer

Jan Thavenius: Vad gör lärarutbildningen med kulturen?

måndag, juni 13, 2016

Ska lärarutbildningen vara en myndighet som förverkligar statens syften eller ska den vara är en resonerande och konstnärlig offentlighet? (red)

Läs mer

Margareta Normell: Hög tid att utbilda lärare för hela yrket!

torsdag, april 28, 2016

Lärare behöver utbildning om relationer för att kunna främja elevernas allsidiga personliga utveckling, skriver, Margareta Normell. (red)

Läs mer

Solweig Eklund: Fackliga erfarenheter av utveckling och professionalisering av läraryrket

torsdag, april 7, 2016

Sedan 50-talet har lärarna och deras fackliga organisationer verkat för att lärarna själva ska forska och utveckla yrket till en verklig profession. Men motståndet har varit hårt och utvecklingen har gått sakta, skriver Solweig Eklund.(red)

Läs mer

Skuggan – Lars Dahlström: Framtidens skola och lärarutbildning?

torsdag, februari 25, 2016

Med utgångspunkt från Skolkommissionens tillkomst diskuterar Lars Dahlström en skolas och en lärarutbildnings möjligheter skapa social rättvisa, samverkan samt kritiskt och innovativt tänkande bland nya generationer av medborgare. När det gäller lärarutbildning ger han exempel från Namibia och USA, exempel som kan inspirera i förändringsarbetet. (red)

Läs mer

Skuggan – Peter Emsheimer: När formen görs viktigare än innehållet

måndag, februari 1, 2016

Denna artikel bygger på empiriska studier i ett försök att förstå vad som sker i utbildningen och hur det påverkar studenternas i deras ansträngningar att ta sig igenom utbildningen. Det handlar om en analys av ett stort antal uppsatser och intervjuer med studenter främst i lärarutbildningen i Stockholm.

Läs mer

Lisa Eklöv: Allt hänger på läraren…?

måndag, maj 4, 2015

I dagens skoldebatt ligger fokus på den enskilde lärarens skicklighet. Men ju mer det handlar om individens skicklighet, desto mindre resurser satsas på att förändra strukturer och system som stärker kollektivet, skriver Lisa Eklöv. (red)

Läs mer

Roger J Danielsson: Finlands sak är vår

söndag, mars 22, 2015

Flera artiklar i S.O.S. har på sistone handlat om lärarprofessionen. Många menar att det nu är tid att börja lita på professionen och ge mycket mer av inflytande åt dem som arbetar i skolan. Vi har haft många år av motsatt utveckling, misstro mot lärarna och en alltmer utbyggd  kontrollapparat för att i detalj verifiera att de gör sitt jobb. Den utvecklingen har bidragit till att skolan har kapsejsat. I Finland har man hållit fast vid det gamla–…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter