Sten Svensson: Vinst i aktiebolagen kräver segregation

torsdag, februari 2, 2017

Friskolorna och skolvalet hamnade i hetluften efter att LO, Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund presenterade sin överenskommelse ”Likvärdighetsagendan”. Sten Svensson skriver att de tre organisationerna visat vägen mot minskad skolsegregation. (red) 

Läs mer

Sten svensson: En marknadsstyrd skola kan aldrig bli likvärdig.

torsdag, december 8, 2016

Efter en rejäl djupdykning 2012 är de svenska elevernas resultat i PISA på väg uppåt. I läsning ligger de svenska eleverna återigen över genomsnittet för OECD och i matematik och naturvetenskap ligger de på OECD:s genomsnitt. Samma utveckling såg vi i förra veckan när Timms presenterades, det har vänt uppåt. Att kurvorna har vänt är mycket glädjande för skolan, eleverna och lärarna och det sänder en mycket positiv signal ut i samhället. Med denna positiva vändning är skolan…

Läs mer

Boel Vallgårda: Konkurrensen om eleverna splittrar samhället

torsdag, november 10, 2016

Konkurrensen om eleverna sätter käppar i hjulet för samhällets angelägna uppdrag att skapa en bra skola för alla, skriver Boel Vallgårda. (red)

Läs mer

Sten Svensson: Familjebakgrunden har fått ökad betydelse

måndag, oktober 31, 2016

Skolans kompensatoriska förmåga har drastiskt försämrats och betydelsen av föräldrarnas utbildningsbakgrund har ökat, skriver Sten Svensson. (red)

Läs mer

Pär Isling Poromaa: Skolans materiella förutsättningar – en förbisedd ojämlikhet

torsdag, september 8, 2016

Skolornas fysiska resurser och utrustning är mycket viktiga och skolpolitiken måste i större grad kompensera för elevernas och närområdets olika förutsättningar, skriver Pär Isling Poromaa. (red) .

Läs mer

Roger Bodin: Skolan en spegelbild av tidsandan

måndag, maj 23, 2016

Skolan har blivit en privat angelägenhet och den är inte längre en institution med uppgiften att bygga det goda samhället, skriver Roger Bodin. (red)

Läs mer

Göran Levin: Är det möjligt för en förälder att hjälpa sitt barn i skolarbetet?

måndag, april 18, 2016

Finns det risker med att arbeta utan läroböcker? Förmår läraren skapa strukturer för lärandet så att det är tydligt för alla barn vad som skall läras, undrar Göran Levin. (red)

Läs mer

Skuggan – Ingrid Carlgren: En reformdagordning för skolan

måndag, mars 21, 2016

21-22 mars anordnar SNS /Studie förbundet näringsliv och samhälle) en utbildningspolitisk konferens där några forskningsrapporter (varav en policyrapport) ska presenteras. De är resultatet av ett flerårigt forskningsprogram inom ramen för en utbildningskommission med fokus på den övergripande frågan hur Sverige kan stärkas som kunskapsnation. Jag ska i två artiklar presentera och kommentera policyrapporten Policy-idéer för svensk skola.

Läs mer

Anette Bagger: Nationella prov som en arena för likvärdighetsfrågor

måndag, mars 21, 2016

I oktober lade jag fram min avhandling Prövningen av en skola för alla – Nationella provet i matematik i det tredje skolåret. Jag valde där att diskutera proven som en arena för likvärdighetsfrågor. Eftersom begreppet likvärdighet blivit aktuellt är det på sin plats med en reflektion.

Läs mer

Sten Svensson: Friskolornas kösystem och systemet med aktiebolagsskolor leder till segregation

torsdag, februari 11, 2016

De fristående skolornas olika modeller för att ta in nya elever förstärker skolsegregationen. Det visar den rapport som Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och LO presenterade i veckan. Rapporten visar att två av tre fristående skolor har kö till den första årskurs som skolan bedriver. Varannan skola har minst två års kötid och var fjärde har minst fem år. För att få en plats på mest populära skolorna måste föräldrarna anmäla sina barn redan som nyfödda. Generellt sett är föräldrar…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter