Nicklas Mörk: Värdeorden i kunskapskraven – upplösningen, del 2

måndag, maj 7, 2018

I en artikel i förra veckan problematiserade Niklas Mörk bedömning utifrån hur kunskapskraven är formulerade. Han efterlyste stora förändringar i bedömning och betygssättning. I veckans artikel fortsätter han diskussionen genom att ifrågasätta bland annat värdet av matriser, återkoppling och dokumentation (red.)

Läs mer

Peter Edward Gill: Grundskolan är demokratins fundament

torsdag, maj 3, 2018

I den politiska debatten buntas skolan ofta ihop med andra välfärdstjänster och har därför kunnat bli en del av en “marknad”. Det hävdar Peter Edward Gill som menar att vi måste sluta se skolan som en del av välfärden. Istället bör den betraktas som demokratins grundläggande fundament (red.)

Läs mer

Magnus Dahlstedt & Andreas Fejes: Hög tid att lämna ett extremt marknadssystem

måndag, november 27, 2017

Skolkommissionen ville lösa marknadsorienteringens negativa effekter på skolan genom att göra det fria skolvalet obligatoriskt. Magnus Dahlstedt och Andreas Fejes menar dock att det bara blir ytterligare ett steg i marknadiseringen där föräldrar och elever är kunder och lärare och skolledare säljare av en vara. Frågan är om någon politiker vågar föreslå en annan väg? (red.)

Läs mer

Ingrid Carlgren och Sten Svensson: Lärarprofessionen, lärarutbildningen och skolans inre utveckling

onsdag, juni 21, 2017

I två artiklar summerar Ingrid Carlgren och Sten Svensson SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras andra och avslutande artikel. (red.)

Läs mer

Sten Svensson: Felaktiga slutsatser om kommunaliseringen

måndag, juni 12, 2017

Kommunaliseringen lyfts fram som orsaken till skolans kris i en ny utredning om styrning av offentlig verksamhet. Det är en märklig slutsats i en annars mycket bra utredning, skriver Sten Svensson. (red.)

Läs mer

Per Kornhall: Flip the system – förändra skolan från grunden

torsdag, juni 8, 2017

Marknadiseringen av skolan har inverkat skadligt på både skola och lärarprofession – det är dags att vända på systemet och skapa förutsättningar för en mer autonom lärarkår som kan leda utvecklingen av en demokratiskt skola av hög kvalitet, skriver Per Kornhall. (red.)

Läs mer

Sten Svensson: Obligatorisk valfrihet minskar inte skolsegregationen

måndag, april 24, 2017

Trots att det är tydligt att det fria skolvalet ökat skolsegregationen tror skolkommissionen att lösningen är att få ännu fler att välja skola, skriver Sten Svensson. (red.)

Läs mer

Sten Svensson: Vinst i aktiebolagen kräver segregation

torsdag, februari 2, 2017

Friskolorna och skolvalet hamnade i hetluften efter att LO, Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund presenterade sin överenskommelse “Likvärdighetsagendan”. Sten Svensson skriver att de tre organisationerna visat vägen mot minskad skolsegregation. (red) 

Läs mer

Carl Tham: Demokratin, likvärdigheten och marknaden

torsdag, december 15, 2016

Att tillåta aktieägare ta ut stora vinster ur den gemensamma välfärden och återgå till en skola som sorterar barn är ett förräderi mot de demokratiska värden som vi en gång ansåg vara omistliga, skriver Carl Tham. (red)

Läs mer

Lars Nelander: När kommunen blev en marknad

måndag, december 5, 2016

Trettio år med New Public Management i Uppsala kommun har skapat en instabil kommun, svår att planera och nästan omöjlig att överblicka och förstå, skriver Lars Nelander. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter