Michael Tengberg: Replik – Läsprovsansvariga dåliga på att läsa innantill

måndag, oktober 30, 2017

Michael Tengberg ger här sitt svar på en replik från Enheten Nationella prov i svenska och svenska som andraspråk. I provenhetens replik bemöttes en av Tengberg tidigare framförd kritik av de nationella läsprovens konstruktion. (red.)

Läs mer

Lovisa Gardell m.fl: Replik – Vetenskapligt tveksamma delar i Tengbergs argumentation

torsdag, oktober 19, 2017

Lovisa Gardell, Anne Palmér och Maria Westman vid enheten Nationella prov i svenska och svenska som andraspråk (Uppsala universitet) går i svaromål, efter Michael Tengbergs kritik av de nationella provens konstruktion och möjlighet till bedömarsamstämmighet (red.)

Läs mer

Gösta Karlsson: Betygsdiskussioner som hederliga avtal

torsdag, oktober 12, 2017

I avsaknad av den ouppnåeliga absoluta rättvisan och slutgiltiga sanningen, måste vi i prov- och bedömningsdiskussioner värdesätta demokratisk dialog, hederlighet och förtroende, inte sträva mot en absurt totalrationalistisk idealvärld. Vi behöver föra betygsdiskussioner i en anda av ett “hederligt avtal” lärare och elever emellan. (red.) 

Läs mer

Prov sätts på prov

torsdag, oktober 12, 2017

Anders Jönssons inlägg, som problematiserar den riktning mot betygsstyrning som nationella proven nu tagit, har snabbt blivit ett av de mest lästa på S.O.S. Fenomenet nationella prov, som ett exempel på för skolan tidskrävande och administrativt betungande reformer och beslut, har varit ett återkommande ämne. Ett annat mycket läst, delat och kommenterat exempel är rektorn och skoldebattören Johan Kants varning för några år sedan om att nationella proven tar knäcken på lärarna. Före sommaren skrev läraren och specialpedagogen Kristian…

Läs mer

Michael Tengberg: Den bristande kvaliteten i de nationella läsproven

måndag, oktober 9, 2017

De nationella provens resultat har långtgående konsekvenser för alla inblandade, inte minst eleverna. Trots det finns allvarliga brister ett tungt vägande delprov, läsning i ämnet svenska, bland annat i fråga om vad provet egentligen mäter och i omräkningen till skolans betygssteg. (red.)

Läs mer

Anders Jönsson: Skolans märkliga mätpolitik

måndag, oktober 2, 2017

Regeringen går i och med förslaget om betygsstyrande nationella provresultat mot forskning om betygssättning och riskerar samtidigt att underminera lärarkårens legitimitet. Varifrån kommer den överdrivna tilltron, både hos politiker och många lärare, till nationella prov? (red.)

Läs mer

Kristian Lindhe: Fel tänkt om nationella prov och betyg

onsdag, juni 14, 2017

Gymnasieministerns vilja att öka vikten av de nationella proven vid betygssättning strider mot skrivningar i skollagen och riskerar att förhindra långsiktighet i arbetet med elevers lärande, skriver Kristian Lindhe. (red.)

Läs mer

Anette Bagger: Nationella prov som en arena för likvärdighetsfrågor

måndag, mars 21, 2016

I oktober lade jag fram min avhandling Prövningen av en skola för alla – Nationella provet i matematik i det tredje skolåret. Jag valde där att diskutera proven som en arena för likvärdighetsfrågor. Eftersom begreppet likvärdighet blivit aktuellt är det på sin plats med en reflektion.

Läs mer

Lärare satte över 20 000 kryss i digitalt dokumentationsprogram

torsdag, maj 28, 2015

Marie Israelsson varnar för ökad detaljstyrning och kontroll av lärarna som en följd av alla de digitala dokumentationsprogram som används i skolan i dag. (red)

Läs mer

Nils Larsson: De nationella proven i framtiden

torsdag, mars 5, 2015

Det framförs med jämna mellanrum förslag på hur lärarnas arbete med de nationella proven ska göras enklare och mindre tidskrävande. I den aktuella politiska diskussionen råder med jämna mellanrum ett slags omvändelse under galgen bland politiker och makthavare ju mer insikten om den kommande lärarbristen börjar sjunka in.

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter