Sarah Rangstrand Hjort: Betygssystemet fungerar inte för elever som ligger långt ifrån godkänt

torsdag, september 21, 2017

Vad händer när betygskraven krockar med lärarens uppfattning om hur undervisning bör bedrivas? Lärare bör ges ökade möjligheter till professionellt grundade bedömningar, det gäller i synnerhet i arbetet med elever långt ifrån godkänt. (red.)

Läs mer

Leif Lewin: New Public Management var ett misstag

måndag, februari 6, 2017

New Public Management blev lösningen på en välfärdspolitik som hade gått i baklås. Den var ett misstag, skriver Leif Lewin och pekar på behovet av en ny förvaltningspolitik på skolans område: ”Minska styrningen och höj därigenom kvalitén!” (red)

Läs mer

Lars Nelander: När kommunen blev en marknad

måndag, december 5, 2016

Trettio år med New Public Management i Uppsala kommun har skapat en instabil kommun, svår att planera och nästan omöjlig att överblicka och förstå, skriver Lars Nelander. (red)

Läs mer

Ingrid Carlgren: Hur kan vi återta skolan som samhällsbyggande institution och skapa en hållbar skolutveckling?

torsdag, juni 12, 2014

En del av dagens nyliberala skolpolitik är mål- och resultatstyrningen. Den förvandlar elevernas lärande till att bli en fråga om att uppfylla betygens kravnivåer och den leder till en ökad dokumentationsbörda för lärarna, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Läs mer

P-O Olsson: Så blir min produktivitet mindre och mindre

onsdag, januari 22, 2014

Göran Brulin och Lennart Svensson skriver i artikeln “På väg utför med mätbara resultat” (SvD 20 jan) om hur inriktningen på dokumentation, utvärderingar och mätbara resultat är en tveksam väg att gå för att öka effektiviteten – såväl i skolan som i andra verksamheter. Låt mig resonera om samma sak på ett annat sätt, om än måhända lite amatörmässigt.

Läs mer

Lars Dahlström: Ni är lurade! – en kritisk granskning av Teach for Sweden

måndag, september 30, 2013

Aningslösa politiker, fackföreningsfolk och skolbyråkrater har blivit grundlurade av Teach for Sweden, menar Lars Dahlström. Denna globala reformrörelse framställer sig som en humanistisk kraft i kampen för en likvärdig utbildning, men döljer en ideologi som passar som hand i handske med ett nyliberalt utbildningssamhälle: fokusering på mätbara resultat, standardisering av undervisningen och en fri utbildningsmarknad där statens enda roll är att stå för kostnaderna. (red)

Läs mer

Ingrid Carlgren: Går det att ändra skolpolitiken?

torsdag, februari 7, 2013

Förutom jobben tycks skolan bli det viktigaste politikområdet inför valet 2014. Alla tycks ense om att skolan har problem med ökande segregering, fortsatt sjunkande kunskapsresultat, vinst-uttagen i skolan, lärarnas arbetssituation och likvärdigheten. Konstigt nog är också inriktningen när det gäller åtgärder för att komma tillrätta med problemen likartad. Samtidigt som övertygelsen om Björklunds politik börjar svikta syns än så länge inga tydliga tecken till att något parti ifrågasätter de dominerande idéerna bakom denna – bortsett från kritiken av…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter