Mats Björnsson: Att lära av andra

måndag, februari 13, 2017

Den brittiska läraren Lucy Crehan ville komma bakom rankinglistorna och beslöt sig för att åka runt till några av de länder som ligger högst i PISA. Resultatet blev boken Cleverlands. Mats Björnsson läser en tänkvärd bok som han menar har något att säga den svenska skolan. (red)

Läs mer

Ruhi Tyson: En skola för bildning kräver synliggörande av lärares didaktiska arbete

torsdag, februari 9, 2017

Möbelsnickarens resultat – stolen, bordet – är konkret, lärarens – elevens bildning – svårare att synliggöra. För att komplettera och utmana den bild storskaliga test som PISA ger behövs fallberättelser genom vilka bildningsdidaktiken synliggörs, skriver Ruhi Tyson.  (red)

Läs mer

Malin Ideland: Hur går vi vidare efter ett positivt (?) PISA-resultat?

måndag, februari 6, 2017

Förväntningarna – på katastrof eller succé – dallrade i luften. Skolverkets direktsända presskonferens kring resultaten för PISA 2015 skulle börja. Spänningen hade byggts upp under veckorna innan, bland annat med hjälp av glädjande rapportering från TIMSS-mätningen. Nu skulle vi äntligen få veta om förbättringen var på riktigt, eller bara en tillfällighet. Men, som alla vet vid det här laget, varken katastrofen eller succén inträffade. PISA-resultatet kan väl i det närmaste beskrivas som mellanmjölk. Bättre och sämre än förväntat….

Läs mer

Svein Sjøberg: PISA och tilltron till skolreformer

torsdag, februari 2, 2017

OECD har genom PISA lyckats skapa en skolpolitisk reformrörelse utan motstycke. Här ger Svein Sjøberg en beskrivning av hur politiker i Norge skapat en berättelse om de egna reformerna som frälsare, detta trots att landet i 15 år legat på samma kunskapsnivå i PISA. (red)

Läs mer

Sverker Gustavsson och Sten Widmalm: Pisa tränger undan humaniora och samhällsvetenskap

måndag, april 13, 2015

Humaniora och samhällsvetenskap riskerar att bli lätta byten då de ställs mot Pisa-mätningarnas skenbart tydliga resultat i form av siffror, skriver Sten Widmalm och Sverker Gustavsson. (red)

Läs mer

Mats Björnsson: Politik, ILSA och skolans relevans och mening

onsdag, september 17, 2014

I den upphetsade skoldebatten i anslutning till PISA duggade förslagen tätt om vad som borde förändras för att avhjälpa ”skolans kris”. Samtidigt försökte några debattörer att bagatellisera PISA-resultaten. Det har däremot funnits få inlägg som varit nyanserade i synen på resultaten och försökt koppla dem till samhällsutvecklingen. Mats Björnssons inlägg tillhör den nyanserade sorten. (red)

Läs mer

Jan Thavenius: PISA och vetenskapen

söndag, mars 16, 2014

De tidigare artiklarna om PISA följs nu upp med en granskning av vad PISA:s statistik kan användas till och vad den inte kan användas till. Jan Thavenius hävdar att om PISA och OECD nöjde sig med att vara en sorts global Statistisk centralbyrå för utbildning och  framhöll alla sina begränsningar, vore kanske allt gott och väl. Men OECD vill genom PISA styra och globalisera världens skolpolitik. (red)

Läs mer

Svein Sjøberg: OECD/PISA – ”governing by numbers”

torsdag, mars 13, 2014

I sin förra artikel diskuterade Svein Sjøberg vad PISA gör för sorts mätningar. Den följs nu av en artikel där han tar upp frågan om att OECD använder PISA-mätningarna i strävan att öka tillväxtkonkurrensen mellan de deltagande länderna. Hans slutsats är: ”Når sammenhengen mellom PISA-skår og økonomisk konkurranseevne er så diskutabel, forsvinner mye av grunnlaget for den enorme oppmerksomhet disse testene har fått.” (red)

Läs mer

Svein Sjøberg: Hva PISA måler – og ikke måler

måndag, mars 10, 2014

Alla talar om PISA men vet alla vad de talar om? I några artiklar ska SOS försöka reda ut vad PISA är och inte är. Först ut är Svein Sjøberg professor em. i de naturvetenskapliga ämnenas didaktik med en lång bakgrund som granskare av internationella kunskapsmätningar. I en första artikel ställer han frågan vad PISA mäter och inte mäter. (red)

Läs mer

Tomas Englund: Det fria skolvalet är den främsta orsaken till skolans kris

torsdag, mars 6, 2014

Alltsedan PISA-rapporten i december 2013 så har analyserna av varför den svenska skolan krisar avlöst varandra. Låt oss först konstatera att det huvudsakligen är de lågpresterande i skolan som blir allt fler och presterar allt sämre, medan de medel- och högpresterande i stort sett presterar likartat som tidigare.

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter