Gunnar Cardell: Trenätsteorin som yrkesspråklig grund

torsdag, maj 18, 2017

Gunnar Cardell resonerar i en fortsättning på en tidigare artikel kring frågorna ”Varför har lärarkåren behov av ett vetenskapligt grundat yrkesspråk?” och ”Hur kan trenätsteorin kan tillgodose detta behov?” (/red.)

Läs mer

Lars-Åke Dahlqvist: Garanterat flumfri kunskapsvätska

söndag, maj 1, 2016

Textförflyttning eller exkursioner ute i naturen. Lars-Åke Dahlqvist reflekterar över dagens skolverklighet och funderar på hur det skulle kunna vara. (red)

Läs mer

Jan Thavenius: Obligatorisk gymnasieskola?

torsdag, oktober 16, 2014

I den nya regeringens skolpolitik finns förslaget att gymnasieskolan ska bli obligatorisk. Frågan är om det är ett så klokt förslag. Min tveksamhet handlar inte främst om att det knappast är möjligt att ålägga myndiga människor skolplikt. Inte heller om att det förefaller svårt att få igenom ett sådant förslag i riksdagen. Det stannar lätt vid att bli en symbolisk gest.

Läs mer

Majken Humle: Och aldrig mötas de två? – teori och praktik i lärarutbildningen

tisdag, november 9, 2010

Lärarutbildningen är en akademisk yrkesutbildning som ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Hur förenas dessa två i den svenska lärarutbildningen? I några artiklar ska Majken Humle belysa den frågan. Om man ska sammanfatta hennes tes, så har lärarutbildningen haltat än på det ena än på det andra benet. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter