Gunnar Cardell: Lärare som undervisningskonstnärer

måndag, mars 6, 2017

Evidensbaserad undervisning har blivit ett buzzword i dagens skoldebatt. Det finns en stark tro på att kunna belägga hur undervisning och lärande ska gå till. Men går det egentligen att räkna ut? Om vi ser undervisning och lärararbete som en konst snarare än något som går att planera i detalj så kan vi även börja tala om hantverkskunnande, kreativitet, nyskapande och oförutsägbarhet. Gunnar Cardell tar vid där Daniel Pettersson slutade i förra veckan, och diskuterar vilken kunskap som är viktig…

Läs mer

Christer Fritzell: Politisk styrning av skolan – i en tid av alternativa fakta

söndag, februari 19, 2017

Den politiska styrningen av skolan har varit effektiv i att sätta agendan för skolans område. Framgångskonceptet har varit att inrikta styrningen mot skolans kärna, kunskapen. Detta är fel, låt lärare äga kunskapsarbetet i klassrummen, skriver Christer Fritzell. (red)

Läs mer

Olle Holmberg & Jan Thavenius: Lärarna kvalitetssäkrar undervisningen

torsdag, januari 26, 2017

Högskolans lärare måste ut i skolan och arbeta tillsammans med skolans lärare. På så sätt kan gränserna mellan teori och praktik brytas upp, skriver Olle Holmerg och Jan Thavenius i sin sista gemensamma artikel. (red)

Läs mer

Olle Holmberg & Jan Thavenius: Undervisning och forskning – i skolan

måndag, januari 23, 2017

Avståndet mellan skolvärlden och universitetsvärlden är onödigt stort, och förhållandet mellan forskare och lärare måste göras mer jämbördigt, skriver Holmberg och Thavenius. (red)

Läs mer

Skuggan – Jan Thavenius: ”Professionen ska leda skolutvecklingen”

torsdag, januari 28, 2016

Det här är den tredje artikeln om OECD:s granskning av svensk skola och organisationens förslag till förbättringar. Rubriken är ett direkt citat från vad skolministern sagt: ”professionen ska leda skolutvecklingen”. Det är ett löftesrikt uttalande. Frågan är hur det passar ihop med OECD:rapporten. (red)

Läs mer

SOS:s Skuggkommission. Ingrid Carlgren: Om läraryrket vore en profession

måndag, december 7, 2015

Lärarutbildningen är en nyckelfråga för skolan och lärarna. Det behövs särskilda lärarutbildningsfakulteter för att utveckla den forskning som är nödvändig för att stärka professionens kunskapsbas, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Läs mer

Roger J Danielsson: Finlands sak är vår

söndag, mars 22, 2015

Flera artiklar i S.O.S. har på sistone handlat om lärarprofessionen. Många menar att det nu är tid att börja lita på professionen och ge mycket mer av inflytande åt dem som arbetar i skolan. Vi har haft många år av motsatt utveckling, misstro mot lärarna och en alltmer utbyggd  kontrollapparat för att i detalj verifiera att de gör sitt jobb. Den utvecklingen har bidragit till att skolan har kapsejsat. I Finland har man hållit fast vid det gamla–…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Tre åtgärder för att stärka lärarprofessionen

onsdag, mars 18, 2015

Vid den skolpolitiska konferensen i Stockholm, ”Makten över skolan”, handlade ett seminarium om professionens ansvar och förutsättningar och hur lärares makt över den inre utvecklingen av skolan och undervisningen ska kunna förstärkas. Ingrid Carlgren var en av deltagarna i diskussionen. Här ger hon sin syn på problemen och föreslår åtgärder. (red)

Läs mer

Tillsätt en skolkommission för skolans verkliga utmaningar!

torsdag, mars 12, 2015

Frustrationen och besvikelsen bland alla de som hoppats på att den rödgröna regeringen skulle kunna innebära en annorlunda skolpolitik växer. Många frågar sig vad vitsen var med att rösta fram en ny regering som driver björklundsk skolpolitik. Frågan om vad den rödgröna regeringen vill med skolan blir allt mer påträngande. Är det principen om blocköverskridande överenskommelser som stoppar utvecklingen eller kan det vara så att den rödgröna regeringen egentligen inte lyckats formulera någon alternativ skolpolitik?

Läs mer

Pär Engström: Lärarna är samhällets viktigaste yrkesgrupp?

måndag, mars 9, 2015

En vanligt förekommande slogan från lärare och representanter för läraryrket är att hävda att lärarna är den viktigaste yrkesgruppen i samhället. På vilket sätt som lärarna anser sig vara viktigare än alla andra yrkesgrupper diskuteras dock sällan. Författaren till nedanstående artikel diskuterar tre möjliga sätt att pröva hävdandet av lärares unika roll. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter