Sten Svensson: Vinst i aktiebolagen kräver segregation

torsdag, februari 2, 2017

Friskolorna och skolvalet hamnade i hetluften efter att LO, Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund presenterade sin överenskommelse ”Likvärdighetsagendan”. Sten Svensson skriver att de tre organisationerna visat vägen mot minskad skolsegregation. (red) 

Läs mer

Sten Svensson: Rädda sig den som kan!

torsdag, mars 10, 2016

Friskolornas Riksförbund säger att en stor fördel med det fria skolvalet är att det ger möjligheter för elever i utsatta förorter att göra ”klassresor”. Med ordet ”klassresa” menas att en del elever kan fly från boendesegregation och ”dåliga skolor” till ”bra skolor” i andra områden. Tack vare skolbytet kan dessa elever byta klass, påstår Friskolornas riksförbund. Naturligtvis kan en del elever göra sådana klassresor men de allra flesta som lämnar förortsskolorna är elever som har välutbildade föräldrar. Det är…

Läs mer

Sten Svensson: Friskolornas kösystem och systemet med aktiebolagsskolor leder till segregation

torsdag, februari 11, 2016

De fristående skolornas olika modeller för att ta in nya elever förstärker skolsegregationen. Det visar den rapport som Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och LO presenterade i veckan. Rapporten visar att två av tre fristående skolor har kö till den första årskurs som skolan bedriver. Varannan skola har minst två års kötid och var fjärde har minst fem år. För att få en plats på mest populära skolorna måste föräldrarna anmäla sina barn redan som nyfödda. Generellt sett är föräldrar…

Läs mer

Ove Sernhede: Näringslivet, skolan och likvärdigheten

torsdag, februari 4, 2016

I dagarna släppte Svenskt Näringsliv rapporten Likvärdigheten i den svenska skolan. Rapporten ingår i serien Förbättrad Välfärd och griper in i det senaste decenniets mediala diskussion om ”krisen i den svenska skolan”. Alla politiska läger ger uttryck för oro över att svenska elever presterar allt sämre i internationellt jämförande studier. Den förre utbild­nings­­ministerns argumen­tation om att det var flumskolans fel tas inte längre på allvar av någon.

Läs mer

SOS:s Skuggkommission. Sten Svensson: En skola för alla har blivit en skola för de välutbildade

torsdag, december 3, 2015

Den svenska skolan är skräddarsydd för barn till välutbildade men den missgynnar elever som inte har en studietradition i hemmet, skriver Sten Svensson. (red)

Läs mer

Sten Svensson: Att skryta med ett segregerat skolsystem

måndag, november 9, 2015

Förra veckans mest skrytsamma artikel från friskolebranschen publicerades i Göteborgs-Posten. Det var de båda verkställande direktörerna, Ralph Riber från Internationella Engelska Skolan och Marcus Strömberg från Academedia som talade om att: ”När fakta läggs på bordet är det otvetydigt så att friskolesystemet bör betraktas som den mest framgångsrika utbildningspolitiska reformen som genomförts i modern tid.” De räknade sedan upp en lång rad exempel där de fristående skolorna har bättre resultat än de kommunala. De båda direktörerna fick dock ett tydligt…

Läs mer

Sten Svensson: Lägg ner rankinglistorna!

onsdag, oktober 14, 2015

Återigen har en rankinglista över bästa skolkommun publicerats. Denna gång är det Lärarförbundets årliga lista och återigen är det den välmående kranskommunen till Malmö, Vellinge, som hamnar på första plats. Det är just sådana kommuner som utsetts till bästa skolkommun genom åren. Oftast är det kommuner på solsidan med god ekonomi, med många välutbildade höginkomsttagare och med goda skolresultat som hamnar överst. Kommuner som har trasslig ekonomi, hög andel låginkomsttagare, många invånare med korta utbildningar och många elever…

Läs mer

Jan Thavenius: Skola och samhälle

söndag, september 6, 2015

I Sverige lever 230 000 barn ”under svåra ekonomiska omständigheter”. Fattiga hushåll har ökar från 5 procent 1990 till 12 procent 2012. Enligt OECD är Sverige det land där ojämlikheten ökat mest sen 1990. Allt enligt uppgifter i en artikel i DN 150827. Jag tror att jämlika samhällen mår bättre på alla vis. Vi vet från forskningen att jämlika skolor är bättre för alla elever och hela samhället. Nu sägs det att den svenska skolan inte mår bra….

Läs mer

Majken Humle: Det minst dåliga är det mest väsentliga vi har gemensamt

torsdag, april 30, 2015

Demokratin måste återerövras för varje ny generation och skolan är den självklara arenan för detta. Majken Humle belyser de viktiga frågorna om demokrati, valfrihet, individualism och segregering. (red.)

Läs mer

Per Acke Orstadius: Skolreformerna har inte funkat i Sverige

söndag, februari 22, 2015

Vad beror de sjunkande skolresultaten på? Förklaringarna har duggat tätt. Ytterligare en förklaring fick vi på GPs debattsida för en tid sedan. Det beror på att eleverna inte är tillräckligt motiverade, sades det. Den förklaringen är en av de bättre. Men den räcker inte. Frågan är ju varför de inte är motiverade att lära. Fram träder en komplex väv av faktorer som har påverkat elevernas lärande.

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter