Christian Bokhove: Vetenskaplig grund – en utmaning för lärare

onsdag, mars 21, 2018

Det har blivit populärt att kräva att undervisning är mer forskningsbaserad och att forskning ska slå hål på myter om undervisning. Men Christian Bokhove vill visa att forskningsresultat ryckta ur sitt sammanhang, som sätts i händerna på lärare utan vana att läsa denna typ av texter, inte är en framkomlig väg. Det behövs broar mellan praktiker och akademiker. (red.)

Läs mer

Anna de Matos Lundström: Mer modern undervisning i moderna språk

onsdag, mars 14, 2018

Undervisningen i moderna språk har att kämpa mot  en undervisningstradition som bottnar i grammatikundervisning och tragglande av glosor. Vad som behövs är en utveckling av språkdidaktiken i riktning mot den i styrdokumenten framhållna kommunikativa språkundervisningen. Med det som kallas pragmatisk kompetens kan en sådan undervisning bli vetenskapligt underbyggd. (red.). 

Läs mer

Åsa Ljunggren: Kunskapssynen, pedagogiken och paradigmfällan

måndag, oktober 23, 2017

Författarna till boken Kunskapssynen och pedagogiken levererar mycket kritik mot den svenska skolans postmodernistiska paradigm. Ömsom övertygande ömsom inte, men framförallt saknas de i bokens titel utlovade lösningarna på det problem författarna ser. (red.) 

Läs mer

Malin Tväråna och Eva Lindqvist: Värna forskningskunnighet, motverka kommersialisering

måndag, oktober 16, 2017

Kompetensutveckling för lärare utgör en stor marknad där lärares egna intressen av undervisningsutvecklande forskning sällan tillvaratas, till följd av en en styrkedja där lärares behov avgörs på för hög nivå. Inte minst den pågående utredningen om praktiknära skolforskning behöver beakta hur man bäst motverkar lärares intressen och motverkar kommersiella sådana. (red.)

Läs mer

Gunnar Cardell: Trenätsteorin som yrkesspråklig grund

torsdag, maj 18, 2017

Gunnar Cardell resonerar i en fortsättning på en tidigare artikel kring frågorna ”Varför har lärarkåren behov av ett vetenskapligt grundat yrkesspråk?” och ”Hur kan trenätsteorin kan tillgodose detta behov?” (/red.)

Läs mer

Claes Nilholm: Målen viktiga för tolkning av evidens

söndag, maj 7, 2017

I ett svar till Elias Dietrichson, Gustav Nilsonne och Alvar Palm bemöter här Claes Nilholm en replik på en tidigare införd artikel om evidens i relation till frågan om skolans mål (red).

Läs mer

Ingrid Carlgren: Skolforskningsinstitutet och lärarprofessionens kunskapsbas

måndag, juni 2, 2014

Det kommande skolforskningsinstitutet bör även ha som uppgift att främja och sammanställa det forsknings- och utvecklingsarbete som pågår i skolorna, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter