Christer Fritzell: Politisk styrning av skolan – i en tid av alternativa fakta

söndag, februari 19, 2017

Den politiska styrningen av skolan har varit effektiv i att sätta agendan för skolans område. Framgångskonceptet har varit att inrikta styrningen mot skolans kärna, kunskapen. Detta är fel, låt lärare äga kunskapsarbetet i klassrummen, skriver Christer Fritzell. (red)

Läs mer

Leif Lewin: New Public Management var ett misstag

måndag, februari 6, 2017

New Public Management blev lösningen på en välfärdspolitik som hade gått i baklås. Den var ett misstag, skriver Leif Lewin och pekar på behovet av en ny förvaltningspolitik på skolans område: ”Minska styrningen och höj därigenom kvalitén!” (red)

Läs mer

Malin Ideland: Hur går vi vidare efter ett positivt (?) PISA-resultat?

måndag, februari 6, 2017

Förväntningarna – på katastrof eller succé – dallrade i luften. Skolverkets direktsända presskonferens kring resultaten för PISA 2015 skulle börja. Spänningen hade byggts upp under veckorna innan, bland annat med hjälp av glädjande rapportering från TIMSS-mätningen. Nu skulle vi äntligen få veta om förbättringen var på riktigt, eller bara en tillfällighet. Men, som alla vet vid det här laget, varken katastrofen eller succén inträffade. PISA-resultatet kan väl i det närmaste beskrivas som mellanmjölk. Bättre och sämre än förväntat….

Läs mer

Svein Sjøberg: PISA och tilltron till skolreformer

torsdag, februari 2, 2017

OECD har genom PISA lyckats skapa en skolpolitisk reformrörelse utan motstycke. Här ger Svein Sjøberg en beskrivning av hur politiker i Norge skapat en berättelse om de egna reformerna som frälsare, detta trots att landet i 15 år legat på samma kunskapsnivå i PISA. (red)

Läs mer

Redaktionen: Dags att blicka framåt – det skolpolitiska året 2017

måndag, januari 30, 2017

Här presenterar redaktionen några av de områden som vi gärna vill se artiklar inom under 2017. Men vi undrar även vilka frågor du anser behöver komma i fokus 2017? Skriv gärna i kommentarfältet nedan eller kontakta oss med idéer om innehåll eller debattörer vars åsikter bör lyftas fram. (red)

Läs mer

Olle Holmberg & Jan Thavenius: Undervisning och forskning – i skolan

måndag, januari 23, 2017

Avståndet mellan skolvärlden och universitetsvärlden är onödigt stort, och förhållandet mellan forskare och lärare måste göras mer jämbördigt, skriver Holmberg och Thavenius. (red)

Läs mer

Sten Svensson: Historielöst och okunnigt om grundskolan

torsdag, september 22, 2016

Professor Inger Enkvist har inga fakta som styrker hennes påstående att det är införandet av grundskolan som orsakat dagens fallande skolresultat, skriver Sten Svensson. (red)

Läs mer

Skuggan – Ingrid Carlgren: Staten och kapitalet

måndag, september 5, 2016

Skolkommissionens förslag innebär större inflytande för staten samtidigt som den marknadiserade skola får fortsätta som förut, skriver Ingrid Carlgren. (red) 

Läs mer

Per Kornhall: Skolkommissionen – bättre än förväntat

torsdag, maj 26, 2016

Skolkommissionens delrapport innehåller flera bra förslag men den har också brister, skriver Per Kornhall. (red)

Läs mer

Sten Svensson: Svaga analyser av Skolkommissionen

torsdag, maj 19, 2016

Analysen av skolans marknadsutsättning, skolans styrning och Björklunds alla förändringar är tunn eller saknas helt i Skolkommissionens delrapport, skriver Sten Svensson. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter