Ricky Harrysson: Skolforskningsbok för vem?

torsdag, mars 16, 2017

De fem stora, är en nyutkommen bok av Jesper Ersgård. Titeln syftar på de skolforskare som i dagens svenska skola utgör en forskningsbas för skolutveckling: Carol Dweck, Michael Fullan, John Hattie, Helen Timperley och Dylan Williams. Ricky Harrysson har läst boken och ställer sig kritisk till såväl Ersgårds tolkningar av svensk skola som en skolutvecklingskultur organiserad kring idéer om effektivitet. (red)

Läs mer

Anette Jahnke: Från kollegialt lärande till kollegialt kunnande

torsdag, mars 2, 2017

Även om kunskapsresultaten pekar uppåt i olika mätningar måste satsningen på fortbildning av lärare fortsätta och satsa på långsiktighet. Vi kan också räkna med en allt kunnigare lärarkår som ställer fler och djupare frågor om sin praktik, och fortbildningssatsningarna bör naturligtvis anpassas efter denna. På så sätt menar Anette Jahnke att idén om det kollegiala lärandet kan utvecklas till ett kollegialt kunnande. (red) 

Läs mer

Mats Björnsson: Att lära av andra

måndag, februari 13, 2017

Den brittiska läraren Lucy Crehan ville komma bakom rankinglistorna och beslöt sig för att åka runt till några av de länder som ligger högst i PISA. Resultatet blev boken Cleverlands. Mats Björnsson läser en tänkvärd bok som han menar har något att säga den svenska skolan. (red)

Läs mer

Olle Holmberg & Jan Thavenius: Lärarna kvalitetssäkrar undervisningen

torsdag, januari 26, 2017

Högskolans lärare måste ut i skolan och arbeta tillsammans med skolans lärare. På så sätt kan gränserna mellan teori och praktik brytas upp, skriver Olle Holmerg och Jan Thavenius i sin sista gemensamma artikel. (red)

Läs mer

Solweig Eklund: Fackliga erfarenheter av utveckling och professionalisering av läraryrket

torsdag, april 7, 2016

Sedan 50-talet har lärarna och deras fackliga organisationer verkat för att lärarna själva ska forska och utveckla yrket till en verklig profession. Men motståndet har varit hårt och utvecklingen har gått sakta, skriver Solweig Eklund.(red)

Läs mer

Helena Weiss Larsson: Rektor viktig styrfaktor i skolutvecklingen

måndag, april 4, 2016

Staten, kommunerna och marknaden, det är många som styr rektorernas arbete. Helena Weiss Larsson pekar på några faktorer som måste fungera för att en rektor ska kunna gör ett bra jobb. (red) 

Läs mer

Skuggan – Ingrid Carlgren: En reformdagordning för skolan II

torsdag, mars 24, 2016

SNS-konferensen den 21-22 mars var intressant på många sätt. Det var två rapporter som presenterades: ”Information – ett verktyg för bättre skolsystem” av Gabriel Heller Sahlgren och Henrik Jordhal och ”Policy-idéer för svensk skola” av Jan-Eric Gustafsson, Sverker Sörlin och Jonas Vlachos. Kontrasten mellan de bägge rapporterna angav tonen på konferensen eftersom de så tydligt representerade skilda utgångspunkter och visioner för skolan.

Läs mer

Skuggan – Per Acke Orstadius: Vad eleverna behöver

onsdag, mars 16, 2016

Per Acke Orstadius har lång erfarenhet som lärare i skola och lärarutbildning. Hans utgångspunkt när han skriver artiklar har alltid varit eleverna och elevernas önskan om en skola som möter allas förutsättningar och tillgodoser allas behov. Så också i denna artikel, som är tre gånger längre än artiklar brukar vara i S.O.S. Vi funderade på att publicera den i två avdelningar men avstod, eftersom den hänger tätt ihop och har karaktär av programförklaring. (red)  

Läs mer

Skuggan – Klas Lindelöf: Pedagogiskt ledarskap och auktoritet

måndag, mars 14, 2016

Förenklat går det att urskilja två slags ledare. Den ena sorten hämtar bekräftelsen för sitt ledarskap hos sina överordnade samt hos dem med större inflytande, den andre hämtar den hos sina underordnade samt hos avnämarna. Den förra sorten bär de egenskaper som passar bra i en auktoritär och hierarkisk organisation, den senare får problem i ett sådant sammanhang men kan fungera utmärkt i en demokratisk organisation.

Läs mer

Skuggan – Jan Thavenius: Att inspektera skolor

torsdag, mars 10, 2016

Vi har haft skolinspektörer i det här landet under lång tid. Länge skrev de offentliga redogörelser för sina iakttagelser av hur det stod till i skolsverige. De diskuterade alltså inte bara med rektorer och lärare utan deltog på sitt sätt i skoldebatten. Gott nog. För några veckor sen diskuterades Skolinspektionen här i SOS. Det handlade om att inte mycket tydde på att inspektionerna hade haft något positivt inflytande på skolutvecklingen.

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter