Per Kornhall: Den svåra (men gyllene?) medelvägen

måndag, april 16, 2018

Boken ”Learning To Improve: How America’s Schools Can Get Better at Getting Better” har precis kommit ut på svenska på med titeln ”Förbättra skolan för alla”. Per Kornhall manar till eftertänksam läsning och menar att parallellerna till svenska förhållanden är många och slående (red).

Läs mer

Bernard Andrews: Utbildning som ritual

måndag, april 16, 2018

Hur kan vi avgöra vad som räknas som “bättre” undervisning? Är det en helt subjektiv bedömning eller finns det mått att rätta sig efter? I det första fallet kan vad som helst duga och i det andra fallet blir frågan “Vilka mått”? Bernard Andrews utgår från Michael Puetts forskning om konfucianskt kinesiskt tänkande när han här diskuterar dilemmat och föreslår ett sätt att närma sig vad han tror är en lösning på problemet (red).

Läs mer

Per Acke Orstadius: Ju fler kockar desto värre skolsoppa

tisdag, mars 6, 2018

Per Acke Orstadius betraktar skolans problem och konstaterar att de har sin upprinnelse i för många aktörer som drar åt olika håll, till skolans förfång (red.).

Läs mer

James Murphy: Ta ansvar för elevers läskunnighet

måndag, december 11, 2017

Skolorna och skolpolitikerna tar inte problemen med elevers försämrade läskunnighet på allvar. Diagnoser som till exempel dyslexi gör att man förklarar problemen med individens biologi. Enligt James Murphy riskerar följden bli att  skolor inte använder sig av de evidensbaserade metoder som finns för läsinlärning (red).

Läs mer

Erik Cardelús: En skola med grit

torsdag, november 23, 2017

Grit är ett modeord i skolvärlden. Innebörden är att man bör arbeta för att eleverna ska utveckla en större uthållighet, att inte ge upp för lätt. Erik Cardelus resonerar kring hur begreppet kan användas för att utveckla organisationen, kanske är det den som behöver vara mer uthållig i en tid när quick fix är allt för vanligt (red.)

Läs mer

Anders Jönsson: Är “grit” kejsarens nya kläder?

torsdag, november 23, 2017

Att grit – uthållighet – är något bra för skolframgång tycks självklart. Men är det verkligen en generell kompetens? Handlar det inte helt enkelt om att finna att något är meningsfullt att arbeta för? Anders Jönsson diskuterar vad ett fokus på den enskilda elevens uthållighet gör med skolan. Är det inte ännu ett sätt att lägga över ansvaret på individen? (red.)

Läs mer

Ingrid Carlgren och Sten Svensson: Lärarprofessionen, lärarutbildningen och skolans inre utveckling

onsdag, juni 21, 2017

I två artiklar summerar Ingrid Carlgren och Sten Svensson SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras andra och avslutande artikel. (red.)

Läs mer

Johan Haeffner: Svensk skola – ett rö för vinden?

måndag, juni 12, 2017

Svensk skola präglas av en svag och differentierad professionell kultur som har svårt att stå emot pedagogiska trender, skriver Johan Haeffner. (red.)

Läs mer

Per Kornhall: Flip the system – förändra skolan från grunden

torsdag, juni 8, 2017

Marknadiseringen av skolan har inverkat skadligt på både skola och lärarprofession – det är dags att vända på systemet och skapa förutsättningar för en mer autonom lärarkår som kan leda utvecklingen av en demokratiskt skola av hög kvalitet, skriver Per Kornhall. (red.)

Läs mer

Ricky Harrysson: Skolforskningsbok för vem?

torsdag, mars 16, 2017

De fem stora, är en nyutkommen bok av Jesper Ersgård. Titeln syftar på de skolforskare som i dagens svenska skola utgör en forskningsbas för skolutveckling: Carol Dweck, Michael Fullan, John Hattie, Helen Timperley och Dylan Wiliams. Ricky Harrysson har läst boken och ställer sig kritisk till såväl Ersgårds tolkningar av svensk skola som en skolutvecklingskultur organiserad kring idéer om effektivitet. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter