Christer Fritzell: Politisk styrning av skolan – i en tid av alternativa fakta

söndag, februari 19, 2017

Den politiska styrningen av skolan har varit effektiv i att sätta agendan för skolans område. Framgångskonceptet har varit att inrikta styrningen mot skolans kärna, kunskapen. Detta är fel, låt lärare äga kunskapsarbetet i klassrummen, skriver Christer Fritzell. (red)

Läs mer

Pål Christensson: Styrningen av skolan måste grundas i tillit till lärarna

torsdag, februari 9, 2017

En framgångsrik styrning av skolan kräver tillit mellan parter. Dagens skola ger inte rätt förutsättningar för lärare att bygga upp tillit. Genom att göra den systematisk utvecklingen av undervisningen till basen i lärares arbete läggs grunden för tillit och högre autonomi, skriver Pål Christensson. (red)

Läs mer

Skuggan – Ingrid Carlgren: Staten och kapitalet

måndag, september 5, 2016

Skolkommissionens förslag innebär större inflytande för staten samtidigt som den marknadiserade skola får fortsätta som förut, skriver Ingrid Carlgren. (red) 

Läs mer

Skuggan – Klas Lindelöf: Pedagogiskt ledarskap och auktoritet

måndag, mars 14, 2016

Förenklat går det att urskilja två slags ledare. Den ena sorten hämtar bekräftelsen för sitt ledarskap hos sina överordnade samt hos dem med större inflytande, den andre hämtar den hos sina underordnade samt hos avnämarna. Den förra sorten bär de egenskaper som passar bra i en auktoritär och hierarkisk organisation, den senare får problem i ett sådant sammanhang men kan fungera utmärkt i en demokratisk organisation.

Läs mer

Skuggan – Gunnar Berg: Styrkedja, korstryck och skolkultur

måndag, februari 29, 2016

Styrkedja är en i dagsläget flitigt använd metafor som nyttjats i ett antal studier för att beskriva och analysera den svenska skolans styrning. I utredningen Rektorn och styrkedjan (SOU 2015:22) lyfts bristfälligheter i styrkedjan fram som hinder för rektorer att utöva ett s.k. pedagogiskt ledarskap. Utredningens systemteoretiskt färgade analyser går ut på att styrsystemets funktionalitet förutsätter att kedjans länkar är i god balans och väl anpassade till varandra.

Läs mer

Skuggan – Olle Holmberg: Vafför gör vi på dette viset?

söndag, januari 17, 2016

Så här menar OECD att den svenska skolan ska förändras. Denna artikel diskuterar kapitel 2 i rapporten, ”Promote quality with equity across Swedish schools”. (red)

Läs mer

Sten Svensson: Två helt olika sätt att läsa en skolrapport

söndag, augusti 30, 2015

Hösten 2014 publicerades en artikel i Skola och Samhälle med rubriken ”Se alla föräldrars behov!”: Artikeln var skriven av Åsa Melander och den handlade om erfarenheter från hennes arbete med skolutveckling i kommunen Hackney i London. Grunderna i den artikeln återkom under våren 2015 i Åsa Melanders rapport ”Great Expectations – Hackney och konsten att vända en skolkommun i kris” utgiven på tankesmedjan Timbro.

Läs mer

Tomas Selin: Staten styr skolan på alltför många sätt

torsdag, juni 4, 2015

Det är inte mer statlig styrning som behövs. Ge istället lärarna möjligheter att utveckla skolan och yrket, skriver Tomas Selin. (red)

Läs mer

Ingrid Carlgren: Tre åtgärder för att stärka lärarprofessionen

onsdag, mars 18, 2015

Vid den skolpolitiska konferensen i Stockholm, ”Makten över skolan”, handlade ett seminarium om professionens ansvar och förutsättningar och hur lärares makt över den inre utvecklingen av skolan och undervisningen ska kunna förstärkas. Ingrid Carlgren var en av deltagarna i diskussionen. Här ger hon sin syn på problemen och föreslår åtgärder. (red)

Läs mer

Tillsätt en skolkommission för skolans verkliga utmaningar!

torsdag, mars 12, 2015

Frustrationen och besvikelsen bland alla de som hoppats på att den rödgröna regeringen skulle kunna innebära en annorlunda skolpolitik växer. Många frågar sig vad vitsen var med att rösta fram en ny regering som driver björklundsk skolpolitik. Frågan om vad den rödgröna regeringen vill med skolan blir allt mer påträngande. Är det principen om blocköverskridande överenskommelser som stoppar utvecklingen eller kan det vara så att den rödgröna regeringen egentligen inte lyckats formulera någon alternativ skolpolitik?

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter