Skuggan – Lennart Malmström: ett gräsrotsinlägg om lärare och lärande

måndag, januari 25, 2016

Lennart Malmström, som varit lärare och skolledare i hela sitt yrkesliv, försöker här skapa reda i diskussionen om hur undervisning kan gå till och hur en bra lärare ska vara – som motbild till medias förenklade och okunniga kritik. (red)

Läs mer

Jan Anward: Språklig bildning

måndag, mars 30, 2015

Jan Anward skriver en ”följetong” i S.O.S. – en artikel i tre avsnitt, om begreppet ”språklig bildning”, centralt både i skolan, i forskningen och i debatten. Vad är egentligen språklig bildning? Detta första avsnitt ställer frågor och diskuterar skolans språkundervisning. I april kommer fortsättningen; bakgrund och ett blygsamt förslag. (red) 

Läs mer

Pär Engström: Lärarna är samhällets viktigaste yrkesgrupp?

måndag, mars 9, 2015

En vanligt förekommande slogan från lärare och representanter för läraryrket är att hävda att lärarna är den viktigaste yrkesgruppen i samhället. På vilket sätt som lärarna anser sig vara viktigare än alla andra yrkesgrupper diskuteras dock sällan. Författaren till nedanstående artikel diskuterar tre möjliga sätt att pröva hävdandet av lärares unika roll. (red)

Läs mer

Klas Lindelöf: Dinosaur

onsdag, februari 18, 2015

Det var en gång för länge sedan en liten sexårig kille, min äldste son. En morgon vaknade jag av märkliga brummande, hummande och pipande ljud från hans rum. Jag tassade över och kikade in genom dörröppningen. Ljuden kom från honom där han satt i sin säng med två uppslagna böcker och ett stort antal plastgjutna leksaksdjur från förhistorisk tid. Han hade drabbats av dinosauriefebern.

Läs mer

Karl Larsson: Val av betygssystem påverkar lärararbetet

måndag, april 28, 2014

Betygssystemet påverkar hur lärarna arbetar med elevernas lärande. Det relativa betygssystemet hade fokus på vad läraren arbetade med medan dagens mål- och resultatstyrda system har mer fokus på vad eleverna ska lära in. Det påverkar relationerna mellan lärare och elever, skriver Karl Larsson.(red)

Läs mer

Per Acke Orstadius: Det finns bra och det finns dåligt

torsdag, april 24, 2014

Katederundervisning är bra. Självständigt arbete är dåligt. Skolministern tycker så. Och Skolinspektionen vet. Där har man sett exempel på bra katederundervisning och på dåligt självständigt arbete. Men det finns både bra och dålig katederundervisning. Och det finns både bra och dåligt självständigt arbete. Hade inspektörerna vid sina besök fått se dålig katederundervisning och bra självständigt arbete hade skolministerns rekommendation kunnat vara den omvända.

Läs mer

Jan Thavenius: Elevers kunskaper och erfarenheter

torsdag, september 19, 2013

Jan Thavenius skrev för några veckor sedan en artikel om att elevers kunskaper och erfarenheter är viktiga utgångspunkter för en lärare som planerar och genomför undervisning. Han lovade då att återkomma med en text om erfarenhetspedagogik. Den kommer här. (red)

Läs mer

Jan Thavenius: Vad händer i klassrummen?

måndag, september 9, 2013

I ”Ett annat samtal om skolan” skrev Ingrid Carlgren nyligen här i SOS: ”Kunskap kan inte hanteras som tydligt definierade och formulerade bitar som individen kan tillägna sig när och var som helst. Kunskap har en kollektiv dimension och förutsätter en tolkningsgemenskap.” Detta förtjänar att utvecklas och diskuteras. En början görs i några artiklar om erfarenhetspedagogik. (red)

Läs mer

Larsson och Lundström: Låt undervisningen bli det viktigaste i skolan!

måndag, juni 3, 2013

Lägg ner Lean production och andra modeller hämtade från New public management och låt lärarna satsa på att utveckla undervisningen istället, skriver Pär Larsson och  Johan Lundström. (red)

Läs mer

Christina Sjöström: Livet utanför skolan flyter in i en svensklärares klassrum

torsdag, januari 10, 2013

Varför är det så jobbigt att vara svensklärare? Christina Sjöström, som är lärare i svenska och engelska, försöker förstå varför det är särskilt krävande att vara lärare i svenska och vad som skulle kunna göras för att underlätta arbetet. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter