Gunnar Cardell: Trenätsteorin som yrkesspråklig grund

torsdag, maj 18, 2017

Gunnar Cardell resonerar i en fortsättning på en tidigare artikel kring frågorna ”Varför har lärarkåren behov av ett vetenskapligt grundat yrkesspråk?” och ”Hur kan trenätsteorin kan tillgodose detta behov?” (/red.)

Läs mer

Caroline Liberg: “Jag måste använda ord när jag talar till er!”

måndag, februari 2, 2015

Snickaren har en låda med fackord Muraren sina och den som skall styra en stat kan väl inte bara gasta i stormen: Dom där sitter fel! Reva dom där! Jag måste använda ord när jag talar till er Ni måste lära er ord. (Slutorden i Lars Forsells dikt “Jag måste använda ord när jag talar till er”)

Läs mer

Lärares röster om lärarnas röster 3

måndag, november 28, 2011

Viveca Brozin Bromans artikel ”Varför hörs och syns inte lärarna i debatten om skolan?” fick många lärare att skriva kommentarer. Vi har fört samman kommentarer till tre avdelningar som vi publicerar på tidningens frontsida. Här är den tredje och sista avdelningen. (red)

Läs mer

Lärares röster om lärarnas röster 2

måndag, november 14, 2011

Viveca Brozin Bromans artikel ”Varför hörs och syns inte lärarna i debatten om skolan?” fick många lärare att skriva kommentarer. Vi har fört samman kommentarer till tre avdelningar som vi publicerar på tidningens frontsida. Här är den andra avdelningen. (red)

Läs mer

Lärares röster om lärarnas röster 1

fredag, november 11, 2011

Viveca Brozin Bromans artikel “Varför hörs och syns inte lärarna i debatten om skolan?” fick många lärare att skriva kommentarer. Vi har fört samman kommentarer till tre avdelningar som vi publicerar på tidningens frontsida. Här är den första.

Läs mer

Anna-Karin Frisk: Varför behövs Learning Study?

onsdag, juni 2, 2010

Hur arbetar man med skolutveckling? I Sverige och i övriga västvärlden försöker man åstadkomma utveckling med politiska reformer och med påbud för lärarna. Resultatet landar inte sällan i kritik mot lärarna om de inte genomför det som är sagt. I Japan har man lagt över ansvaret på lärarna att utveckla sin praktik – inte enskilt utan gemensamt i lokala skolutvecklingsgrupper. Där är det lärarna själva som driver skolutvecklingen i riktning mot uppsatta långsiktiga mål. Är inte Lesson Study…

Läs mer

Bim Riddersporre: Värsta lärarspråket? – om yrkesspråk, status och makten över beskrivningen

lördag, maj 8, 2010

Vad innebär det att vara lärare i dag, och vad är det för ett uppdrag en lärare tagit på sig att utföra? Hur går det för skolan egentligen? Vem har eller tar sig rätten att besvara sådana frågor? Den som har eller tar sig  makt över beskrivningen av sakernas tillstånd – den har också makt att påverka människors tankar och föreställningar. Eftersom våra handlingar styrs, till en inte obetydlig del, av just tankar och föreställningar om hur det…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter