Jan Thavenius: Glad påsk – till Sveriges lärare!

Jag undrar över en sak. Ångrar sig politiker aldrig? Eller är det definitionen på en politiker? Jag ångrar mig inte. Je ne regrette rien! Ångrar de sig får de gå till toppost i näringslivet. Där får de lära sig att man ångrar sig inte.

Bara som ett exempel, tänk er en politiker. Han vill gärna göra karriär på skolfrågan – eller för all del det kan lika gärna vara en hon. Hon eller han tycker att skolan är kass och lärarna ännu kassare. Låt oss tänka oss att det ändå är en han och att han säger detta om och om igen år efter år. Skolan är sämst i världen och lärarna är dåligt utbildade och fångade av pedagogiska modenycker. Det kanske är sant, vad vet jag. Men är det en vettig strategi för en ansvarig chef?

När lärarna har hört detta tillräckligt länge så blir de lite ledsna. Det finns banne mig andra jobb. Låt oss ta dem. Det var visserligen fint att arbeta med ungar och det var väl ett viktigt jobb, tyckte vi. Men chefen tycker inte att vi klarar det. Han vill bestämma vad vi ska göra och kolla om vi lär ungarna nånting. Han vill att vi ska ha positiva förväntningar på eleverna i skolan. Men han tycks inte ha positiva förväntningar på oss.

Det är för tradigt. Vi byter jobb. Och säger till alla som funderar på läraryrket att fundera på något annat.

Ångrar sig politikern nu? Det vet jag inte. Blir det brist på lärare vet jag inte vad jag ska ge honom för råd. Vi andra tänker kanske, hade det inte varit bättre att säga till lärarna: jag ska försöka hjälpa er att göra ett bättre jobb. Säg själva vad ni behöver! Kanske tid för fortbildning, läsa böcker och fundera eller bara tid för att tänka och planera med era kolleger. Jag tror att ni kan göra ett fint jobb och jag ska göra vad jag kan för att skapa goda förutsättningar. Men det var ju bara ett exempel, ett påhitt. Ingen har egentligen sagt något eller gjort något – och ingen har anledning att ångra sig.

Det var kanske ett väl mesigt exempel. I det stora landet i väster går det häftigare till och där är det på riktigt. Där har de ansvariga förklarat krig mot de dåliga lärarna och det i verkligheten. Där nöjer man sig inte med ord och legitimationer. Presterar inte dina elever på testen så bara ut med dig. Chop, chop! Låglönemarknaden har säkert behov av dina tjänster. In med superpedagoger i elitklasserna och där det inte finns en pedagog finns det alltid en dator.

11 kommentarer till “Jan Thavenius: Glad påsk – till Sveriges lärare!

  1. Glad påsk alla elever, lärare, lärarutbildare, rektorer, debattörer, politiker och alla andra och tack Jan för en koncis och träffande text!

    Det du beskriver känner jag igen som lärare. Men inte bara politiker jagar lärare – en organisation på jakt efter bättre resultat kan resonera likadant.

    Jag tänker på hur man kan göra annorlunda. Man kan säga till lärare att:

    – Ni är bra och oersättliga! Ni har studerat länge på universitet/högskola och lärt er massvis. Ni har också gjort praktik! Ni är dessutom människor med erfarenhet av massa saker om högskolor aldrig kan lära ut men som kan vara livsviktigt för eleverna!

    –Ni vill jobba som lärare och påverka elevers liv! Det är modigt och vackert!

    –Beskriv vilka problem ni ser och låt oss lyssna på era berättelser om dessa! Ni står undervisningen närmast.

    –Ni vill något, beskriv det och beskriv varför det är svårt att åstadkomma detta i skolan?

    –Vad skulle ni vilja åstadkomma för förändringar som skulle leda till ett bättre resultat?

    –Ni gör något andra inte klarar av! Lycka till och kom ihåg att även lärare har rätt att vara mänskliga. Efter en dålig dag kommer en bra. Så är livet och lärare är lika mycket människor som alla andra.

    –Och ta igen er när ni är lediga! Njut av vilan som kommer med påsken!

    Om jag vore chef eller politiker skulle jag vilja säga just det. Och jag skulle vilja höra det av våra politiker, tjänstemän och chefer.

    Det handlar nog mest om att bli betraktad med tillit oavsett hur mina elever presterar.

  2. Tack Jan, Karl och Bertil! Glad påsk!

    Jan Skriver: ”Bara som ett exempel, tänk er en politiker. Han vill gärna göra karriär på skolfrågan”

    Det är där eländet börjar. Politiker vill själv göra karriär. De vill inte främst ha en trivsam och effektiv skola. De vill LEDA skolan via mellanhänder. Skolan har blivit byråkratiserad, så att den slutat fungera. Låt oss hoppas att de tänker sunt: ”Vilka är bäst satta att lära eleverna i skolan?”

    Det är ni lärarna! Utbildade, ofta erfarna och närvarande där utbildningen faktiskt sker!

  3. Under en längre tid, men speciellt efter ett uttalande av Björklund för några dagar sen (kommer inte ihåg vilket det var) fick jag insikten – Han gillar inte lärare!

    Och när jag tänker efter verkar en del debattörer inte heller gilla lärare. Vissa är t.o.m. lärare själva! De talar om att lärare skall bli bättre, men med en ton som får en att till slut faktiskt inse – De gillar inte lärare! Frågan är om de själv vill fortsätta vara lärare!

    För om de gjorde det, skulle de förhålla sig precis som du Jan Thavenius och Karl Asp säger.
    Själv arbetar jag på en institution där jag känner att cheferna tycker om oss lärare. Och det gör verklig skillnad.

  4. Göran Tullberg har rätt! Politiker är numera arbetsgivare. De saknar sakkunskap men vill göra karriär och har en gemensam ideologi (socialkonstruktivismen). Politiker verkar vara de enda tillsammans med kriminella nätverk som numera lyckas göra karriär. Om politiker blir arbetsgivare närmar vi oss Sovjetstaten och Nazityskland. Där tränades lärarna att inte tänka själva utan att följa instruktioner. Och se vad resultatet blev.

  5. Monika!

    Det finns lärare som inte borde vara det. Jag har mött några. De har blivit mobbade och misshandlade. Till slut brutits ner och slutat sitt jobb för att söka hjälp hos läkare och psykolog. Det är inte alla som klarar av jobbet!

    Karl Asp skriver: ”–Ni gör något andra inte klarar av! Lycka till och kom ihåg att även lärare har rätt att vara mänskliga. Efter en dålig dag kommer en bra. Så är livet och lärare är lika mycket människor som alla andra.”

    Det är inte alla som klarar jobbet . En del har dåliga och bra dagar, men andra har bara dåliga dagar. Karl skriver ”något andra inte klarar av”. En del av ”de andra” är lärare, som inte klarar av.

    Sådan är verkligheten ute på skolorna. Du sysslar med lärarutbildning och ser inte de som bryter ihop.

    För lärarnas del och för eleverna och samhällets del, så borde förmågan eller lämpligheten hos lärarkandidaterna prövas. Oroligheterna i skolan växer, trivsel och resultat minskar och allt fler lärare vantrivs och bryts ned.

    Skolan behöver en bättre organisation där lärare har större inflytande och mer samarbete, men vi behöver också bra lärare. Nu finns inte längre något urval. Allt färre söker lärarutbildning och alla även de som inte klarar det hårda jobbet blir lärare.

    Monika! Jag har varit lärare, konsulent, forskare och curriculum development expert. Jag gillar lärare, men tycer ändå att det är synd om de lärare som bryts ned. Inte alla klarar de fordringar som ställs ute på fältet. Där är verkligheten hårdare än i lärarutbildningen.

  6. Göran Tullberg

    Lärarutbildare går också in i väggen! Men inte på grund av att de inte skulle klara av arbetet, utan därför att arbetsbelastningen kan vara för hög, för vem det än må vara. Så, jag har sett det också …

    För övrigt håller jag helt med om att verkligheten är mycket hårdare ute på skolorna. Det är därför jag försöker förklara villkoren för hur det är ute på skolorna för mina studenter, samt att det oftast inte beror på att lärare är dåliga eller inte klarar av det. Snarare för att lärare tror att vissa arbetsuppgifter ligger på dem, fast dessa inte alls ingår i läraruppdraget.

    Visst kan det finnas en del som inte orkar med. Men jag menar att man inte skall förutsätta att det är så rent generellt, utan att det kan vara organisatoriska frågor eller att ledningen lägger allt på läraren, ja då kan nog den starkast och mest entusiastiska lärare till slut brytas ned.

    Jag tycker mig ha debatterat tillräckligt med dig Göran för att inse att du tycker om lärare. Kanske det handlar om hos vissa andra, att föraktet för svaghet ligger i botten. En lärare som inte orkar eller inte har med sig allt i bagaget, kanske anses vara svag och blir därmed med automatik en dålig lärare, som skall bort från sitt yrke.

    Det krävs omfattande utredningar för att se om en lärare inte är tillräckligt kompetent. Det räcker inte med en allmän uppfattning om det. En dålig eller bra lärare – det bottnar i ett värderande om hur man tycker att lärare skall vara, vilket inte motsvarar en verklighet (men kan naturligtvis göra det).

    Lärare måste ”ta hand om” varandra och inte frestas svepas med i den här negativa trenden som utbildningspolitiker m.fl. har varit med att skapa.

  7. Monika!

    Jag ser skolans problem precis som du gör (fast jag trodde det inte förrän jag läst ditt senaste inlägg).

    I botten ligger självklart den sänkta lönen och det minskande inflytandet som lärare fått. Att lärare mår bra av att samarbeta med varandra och med eleverna är jag helt inne på. Jag vet hur skönt det känns att alltid ha elevers och kollegors stöd. Då är jobbet 100% problemfritt.

  8. Det är intressant att läsa era inlägg och när ni skriver om lärare och elever inser jag att det är skolan ni menar. Men jag tycker ni glömmer oss som arbetar i förskolan. Vi arbetar 40 timmar i veckan, har 5 veckors semester och om vi har en bra förskolechef har vi 4 timmars reflektionstid i veckan. Våra barngrupper fylls på under hela året med barn som inskolas och vi ska följa förskolans läroplan. Vi kämpar också med lärare som har dåliga dagar och inte är på rätt plats och vår lön är den lägsta i lärarkåren. Som tur är har vi föräldrar som är lediga under påskveckan och har sina barn hemma vilket gör att personalen på förskola kan ta semester och att vi får ett litet lugn. Jag har arbetat som förskollärare i många år och tycker det är väldigt roligt och intressant och att vi sedan har fått en läroplan gör att arbetet med barnen känns ännu mera meningsfullt. Jag har även haft uppehållstjänst och då får man den vilan man behöver för att orka med ett läsår till.

  9. Om något inte går bra beror det aldrig på den egna politiken och om det tvärt om går bra är det inte motståndarnas förtjänst. Ibland tycks politikernas inställning vara att det bara blir som det blir. Kommunaliseringen, nedskärningarna, den urholkad lärarutbildning, det fria valet har inte påverkat skolan negativt tycks många anse. Kanske det ena men inte det andra beroende på vilken beslut man har varit med om att fatta,

    På modet just nu är den skickliga läraren. Han eller hon ska rädda skolan och även göra det lockande att välja lärare som yrkesbana eftersom stjärnpedagogerna har chans att få höga löner. Man glömmer lätt att utbildning är ett lagarbete och att en skolas kvalitet beror på den gemensamma kompetensen, inte på enskilda individer. Politik verkar ofta vara inte att vilja utan att önska.

    Nu ska väl inte politikerna lastas för allt. Det är knappast deras fel att dagens ungdomar inte lägger ner lika mycket tid på skolan i form av närvaro och egna studier. Inte att undra på att de generellt sett inte hinner lära lika mycket som förr. Desto större anledning att få dem med i utvecklingen av skolan.

  10. Du har så rätt Jan, och vi är väldigt många som tänker som du men vi känner oss väldigt maktlösa. Lyssnade på Björklund i Göteborg, Nordiska Skolledarkonferensen, där han bl a uttryckte att det var okej att var sjätte student hoppade av lärarutbildningen eftersom de inte var smarta nog att klara de höjda kraven. Han påtalade igen att det är 68-vänstern som i huvudsak står bakom de sämre resultat som skolan presterar. Som grädde på moset tog TV4 News några dagar senare upp, att skolinspektionen underkände rättning av de nationella proven hos 19 av 20 undersökta skolor. Är det inte bättre att vi låter skolinspektionen rätta alla NP, så det blir klockrent rätt från början? Så kan lärarna istället ägna mer tid åt eleverna.
    Du har helt rätt Jan, i att vi istället ska lyssna mer på vad lärarna själva anser, det är ju de som verkligen sitter inne med rätt kompetens.
    Det finns just nu en annan ministerpost ledig i regeringen, där Björklunds kompetens nog gör sig bättre.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Aina Bigestans
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S på Twitter