torsdag, oktober 26, 2017
Kritiken mot den så kallade flumpedagogiken används i skoldebatten för att avleda kritik mot den marknadsstyrda skolan. Jonas Linderoth menar att det snarare handlar om två sidor av…
Read More
måndag, oktober 23, 2017
Postmodernistiska och konstruktivistiska idéer och arbetssätt har undergrävt skolan, menar Johnny Wieweg utifrån boken Kunskapssynen och pedagogiken. Istället behövs en uppvärdering av såväl ämnenas som lärarnas status (red.)
Read More
torsdag, maj 4, 2017
Varje skola och dess huvudman bör ta ställning till vad som är den grundläggande undervisningssituationen: att fokusera på varje enskild individs utveckling eller att leda grupp- och klassprocesser?…
Read More
torsdag, oktober 27, 2016
Skoldebatten är en ofta förenklad, polariserad och lider dessutom av historielöshet, skriver Eva-Lotta Hultén. (red)
Read More
torsdag, oktober 13, 2016
1990-talets pedagogiska idéer har givit oss verktyg att tänka nytt kring inlärning och skola och de ska värnas, inte förkastas, skriver Magnus Hultén. (red)
Read More