Jonas Linderoth: Flumpedagogik och marknadsstyrd skola – två sidor av samma mynt

torsdag, oktober 26, 2017

Kritiken mot den så kallade flumpedagogiken används i skoldebatten för att avleda kritik mot den marknadsstyrda skolan. Jonas Linderoth menar att det snarare handlar om två sidor av…

Läs mer

Johnny Wieweg: Postmodernismen och pedagogiken

måndag, oktober 23, 2017

Postmodernistiska och konstruktivistiska idéer och arbetssätt har undergrävt skolan, menar Johnny Wieweg utifrån boken Kunskapssynen och pedagogiken. Istället behövs en uppvärdering av såväl ämnenas som lärarnas status (red.)

Läs mer

Johan Haeffner: Bygg för gemenskap – inte för individualism

torsdag, maj 4, 2017

Varje skola och dess huvudman bör ta ställning till vad som är den grundläggande undervisningssituationen: att fokusera på varje enskild individs utveckling eller att leda grupp- och klassprocesser?…

Läs mer

Eva-Lotta Hultén: Den svartvita skoldebatten

torsdag, oktober 27, 2016

Skoldebatten är en ofta förenklad, polariserad och lider dessutom av historielöshet, skriver Eva-Lotta Hultén. (red)

Läs mer

Magnus Hultén: Därför måste vi värna 1990-talets pedagogiska idéer

torsdag, oktober 13, 2016

1990-talets pedagogiska idéer har givit oss verktyg att tänka nytt kring inlärning och skola och de ska värnas, inte förkastas, skriver Magnus Hultén. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS

    Translate »