Eva-Lotta Hultén: Skoltyckare förstår inte vad lågaffektivt bemötande är

torsdag, mars 16, 2023

Såväl ledarskribenter som Twittertyckare raljerar över lågaffektivt bemötande på felaktiga grunder. Metoden handlar om att hjälpa elever ur en destruktiv loop, inte att vara mjäkig, skriver Eva-Lotta Hultén….

Read More

Åsa Wedin: Svenska som andraspråk – ett skolämne för likvärdighet i skolan

torsdag, oktober 28, 2021

Snart kan ämnena svenska och svenska som andraspråk vara sammanslagna. Att genomföra en så genomgripande förändring utan att beakta forskares och lärarutbildares synpunkter, och dessutom utan remissförfarande, är…

Read More

Hanna Sjögren: Det obehagliga med idéburna friskolor är vuxnas önskan om att undslippa det gemensamma

måndag, maj 31, 2021

Idéburna friskolor gör det möjligt för vårdnadshavare, lärare och rektorer att lyfta ut och särskilja vissa barn, utifrån logiken att utvalda friskolebarn är värda något mycket bättre än…

Read More

Elever på Skapaskolan i Huddinge: Vi vill ha hållbarhet på schemat, men hinner inte vänta

torsdag, mars 26, 2020

”Det är vi som är framtiden”, skriver eleverna på Skapaskolan i Huddinge. Vi måste lära oss om jordens utveckling och kretslopp, för det kommer att påverka oss när…

Read More

Ronja Koman: Lågaffektivt bemötande eller Cayenne och Tabasco?

måndag, november 25, 2019

Man skapar inte en fungerande arbetsmiljö i skolan genom bestraffning, skriver lärarstudent Ronja Koman, som har egna erfarenheter av att skolpersonal använde cayennepeppar och tabasco på tungan, som…

Read More

Yasmine Bladelius: Svenska skolan behöver förändras – inte förlängas

torsdag, november 14, 2019

Regeringen vill göra skolan tioårig. Det kommer inte att lösa problemen. För att få en jämlik skola där alla elever får en chans att klara sin skolgång måste…

Read More

Pontus Edenberg: Skolan behöver en ny målbild

torsdag, november 14, 2019

Målet för den svenska skolan idag är att så många elever som möjligt ska nå kunskapsmålen. Men en generell höjning av kunskapsnivån har begränsad effekt på individerna och…

Read More

Linnéa Lindqvist: Har vi råd med segregationen?

torsdag, november 7, 2019

Under Linnéa Lindqvists snart 15 år som lärare och skolledare i Stockholms och Göteborgs förorter har hon upplevt segregationens råhet på nära håll. Följ med till en av…

Read More

Malin Ideland: Statsministern, generaldirektören och den stora skolstrejken

torsdag, april 4, 2019

Hur kan det komma sig att skolplikten blev det stora samtalsämnet bland politiker och andra vuxna i maktposition, den dag då hundratusentals ungdomar världen över demonstrerade för sin…

Read More

Alma Memisevic: ”Men du… du glömde att fråga om rasism.”

måndag, oktober 1, 2018

En skolpolitik, som begränsar elevers rätt till sitt första språk, kultur och identitet, får allt större plats i medierna. Detta trots att flera forskare varnar för vad en sådan…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »