Eva-Lotta Hultén: För en verkligt demokratisk skola. Del 2.

måndag, mars 19, 2012

I artikeln ”För en verkligt demokratisk skola. Del 1” visade Eva-Lotta Hultén på de brister som hon menar finns i skolans arbete med demokratiuppdraget. I denna del fortsätter…

Läs mer

Marcus Samuelsson och Erik Sigsgaard: Nyttan med en rejäl utskällning saknar argument

fredag, januari 20, 2012

Hanne Kjöller, ledarskribent på Dagens Nyheter, hävdar att det är nyttigt att ibland skälla ut sina barn och tonåringar och argumenterar för en hårdare uppfostringsideologi. Det är insiktslöst…

Läs mer

Thom Axelsson: Vem hör egentligen hemma i särskolan?

tisdag, juni 7, 2011

I media har flera fall uppmärksammats där elever anses ha blivit felaktigt placerade i särskolan. Det senaste exemplet rör Vellinge kommun i Skåne. Diskussionen är inte ny. Vem…

Läs mer

Eva-Lotta Hulthén: Behavioristiska metoder gångbara igen

måndag, maj 30, 2011

Nyligen orsakade Skolverkets utvärdering av metoder mot mobbning en del rabalder. Den påstods nämligen underkänna alla existerande skolprogram mot mobbning. Efter att ha läst kan jag konstatera att…

Läs mer

Martin Westin: En missbrukad synvända

fredag, april 8, 2011

Zarembas artikelserie om skolan fortsätter i DN. Den senaste artikeln handlar om elevernas (bristande) läskunnighet. Zaremba berättar en saga om hur några få hjältar bekämpar de onda. Hjältarna…

Läs mer

Maria Bergom Larsson: Skola under ockupation

måndag, mars 21, 2011

TV 1 succéserie om skolan klass 9A gör mig deprimerad. Skolpedagogernas hela inriktning gäller betygen. Ingen av superpedagogerna tycks ifrågasätta om det finns andra viktiga eller t.o.m. viktigare…

Läs mer

Per-Acke Orstadius: Ödesdigra skolbeslut

måndag, mars 14, 2011

Skolan är som en atlantångare har Björklund sagt. Det tar lång tid att ändra kursen på den.  Han är befälhavare på Skolångaren. Frågan är om han är kompetent…

Läs mer

Evy Dahlin: Från “En skola för alla” till “Bäst i klassen”

fredag, september 24, 2010

Regerings nya slogan ”Bäst i klassen” finns det anledning att fundera över. Målet att förbättra resultaten – gäller det alla elever eller enbart vissa elever? Vilka är målen…

Läs mer

Birgitta Qvarsell: Skolans elever och samhällets barn – och något om den förrädiska samsynen

måndag, april 5, 2010

Är det viktigt om man kallar de unga (under 18) för “barn”, för “unga” eller för “elever”? Ja, det kan ha något med synen på barn och unga…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS