Anne-Marie Körling: Varför bara en kanelbulle?

torsdag, december 12, 2019

Detta med betyg och bedömning: Vad är det vi bedömer och hur ser vi på det vi lär i skolan? Vad innehåller det vi undervisar om? Vad är…

Läs mer

Bendegard & Palmér: Bedömning av nationella prov kräver självständiga och omdömesgilla lärare

måndag, december 2, 2019

Bedömningen av de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk har kritiserats för att beröva lärarna möjligheten att använda sitt professionella omdöme. Saga Bendegard och Anne Palmér…

Läs mer

Filippa Mannerheim: De nationella proven gör svensklärare till lydiga nickedockor

måndag, oktober 7, 2019

De nationella provens bedömningsanvisningar har försatt svensklärare i ett tillstånd av bedömningsvånda och förnedrande osäkerhet kring den egna bedömarkompetensen. Filippa Mannerheim pekar på tre stora problem med bedömning…

Läs mer

Ruhi Tyson: En liten berättelse om mätning

torsdag, maj 9, 2019

Att nationella prov och PISA inte någonsin kan mäta allt som eleverna har lärt sig i skolan har påpekats många gånger. Men hur ska man göra istället för…

Läs mer

Christian Lundahl och Germund Larsson: Historielöst med ordningsomdömen i skolan

måndag, maj 6, 2019

Opinionsundersökningar och politiker förespråkar återinförandet av ordningsbetyg i skolan. Men vad är egentligen ordningsbetygens historia och vad är det de har mätt i olika tider. Christian Lundahl och…

Läs mer

Anders Jönsson: Är kriterier bra eller dåliga?

måndag, juni 4, 2018

Det är många som har starka åsikter om kriterier och nivåbeskrivningar, och huruvida man kan/bör kommunicera kriterier till elever och studenter. Men kan man egentligen hävda att kriterier…

Läs mer

Nicklas Mörk: Värdeorden i kunskapskraven – upplösningen, del 1

torsdag, maj 3, 2018

Äntligen har betygskriteriernas formuleringar kommit upp på dagordningen, konstaterar Nicklas Mörk, som nu manar till handling. Detta är första deltexten av två som problematiserar, analyserar och också bjuder…

Läs mer

Eva Hartell m.fl.: Arbeta med komparativ bedömning

torsdag, april 26, 2018

Komparativ bedömning har visat sig ge hög tillförlitlighet vid sambedömning av öppna uppgifter och har fått mycket positiv uppmärksamhet i bland annat Irland, Storbritannien, USA och Belgien. Det…

Läs mer

Alma Rojas Beskow: Anpassa förutsättningarna för andraspråkselever

torsdag, april 19, 2018

Ska språkkunskaperna slå igenom i bedömningen i samtliga skolämnen på gymnasiet? Elever som läser svenska som andraspråk (SVA) får ingen extra anpassning när de ska bedömas i övriga…

Läs mer

Gösta Karlsson: Betygsdiskussioner som hederliga avtal

torsdag, oktober 12, 2017

I avsaknad av den ouppnåeliga absoluta rättvisan och slutgiltiga sanningen, måste vi i prov- och bedömningsdiskussioner värdesätta demokratisk dialog, hederlighet och förtroende, inte sträva mot en absurt totalrationalistisk…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS