Eva Hartell m.fl.: Arbeta med komparativ bedömning

torsdag, april 26, 2018

Komparativ bedömning har visat sig ge hög tillförlitlighet vid sambedömning av öppna uppgifter och har fått mycket positiv uppmärksamhet i bland annat Irland, Storbritannien, USA och Belgien. Det…

Read More

Alma Rojas Beskow: Anpassa förutsättningarna för andraspråkselever

torsdag, april 19, 2018

Ska språkkunskaperna slå igenom i bedömningen i samtliga skolämnen på gymnasiet? Elever som läser svenska som andraspråk (SVA) får ingen extra anpassning när de ska bedömas i övriga…

Read More

Gösta Karlsson: Betygsdiskussioner som hederliga avtal

torsdag, oktober 12, 2017

I avsaknad av den ouppnåeliga absoluta rättvisan och slutgiltiga sanningen, måste vi i prov- och bedömningsdiskussioner värdesätta demokratisk dialog, hederlighet och förtroende, inte sträva mot en absurt totalrationalistisk…

Read More

Skuggan – Ingrid Carlgren: Undervisning och läroplanernas janusansikte

torsdag, oktober 6, 2016

Kriterierna för att bedöma elevernas kunskaper, formulerade som kunskapskrav, har alltmer kommit att betraktas som de kunskaper eleverna ska lära sig sig, skriver Ingrid Carlgren. (red

Read More

Jennie Sivenbring: Fokus på måluppfyllelse överskuggar kunskapsdiskussionen

torsdag, juni 9, 2016

Kraven på tydliga kunskapskrav har lett till otydlighet vad gäller kunskapernas innehåll, skriver Jennie Sivenbring. (red)

Read More

Lars Lagheim: Tänk om, tänk rätt när dagens betygsystem ses över

torsdag, juni 2, 2016

Se över betygen och pröva om man kan införa mer generella betygskriterier istället för dagens kunskapskrav, skriver Lars Lagheim. (red)

Read More

Stefan Johansson: Lärarbedömningars styrkor och svagheter

torsdag, maj 23, 2013

Lärarnas olika utbildningar och erfarenheter kan medföra att likvärdiga kunskaper bedöms olika och att bedömningen inte är likvärdig, skriver Stefan Johansson. (red)

Read More

Anders Jönsson: Likvärdig bedömning och nationella prov

måndag, september 26, 2011

Den senaste tiden har det lagts fram en mängd förslag, där man på olika sätt vill utnyttja de nationella proven för att exempelvis öka likvärdigheten i lärarnas betygsättning…

Read More

Christian Lundahl och Henrik Román: Regeringen är sent ute med tidiga betyg!

fredag, september 24, 2010

Under våren 2010 presenterade regeringen departementspromemorian Betyg från årskurs 6 i grundskolan där förslag till två viktiga förändringar lanseras när det gäller grundskolans betygssystem: Dels införandet av en…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Hanna Sjögren
Malin Tväråna

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »