Per Måhl: Skolverkets förslag ger orättssäkra betyg

måndag, mars 15, 2021

Om Skolverkets föreslagna förändringar om betygssättning genomförs måste skollagen skrivas om, skriver Per Måhl (red.).

Read More

Henrik Birkebo: Examinerande boksamtal

måndag, november 23, 2020

Distansundervisningen i våras kläckte idén: varför inte examinera genom enskilda samtal? Tidskrävande, ja – men det blir väldigt tydligt vad eleverna faktiskt kan, skriver svensk- och engelskläraren Henrik…

Read More

Anne-Marie Körling: Varför bara en kanelbulle?

torsdag, december 12, 2019

Detta med betyg och bedömning: Vad är det vi bedömer och hur ser vi på det vi lär i skolan? Vad innehåller det vi undervisar om? Vad är…

Read More

Ruhi Tyson: En liten berättelse om mätning

torsdag, maj 9, 2019

Att nationella prov och PISA inte någonsin kan mäta allt som eleverna har lärt sig i skolan har påpekats många gånger. Men hur ska man göra istället för…

Read More

Christian Lundahl och Germund Larsson: Historielöst med ordningsomdömen i skolan

måndag, maj 6, 2019

Opinionsundersökningar och politiker förespråkar återinförandet av ordningsbetyg i skolan. Men vad är egentligen ordningsbetygens historia och vad är det de har mätt i olika tider. Christian Lundahl och…

Read More

Gunnar Cardell: Ordning i skolan

torsdag, april 25, 2019

Ordning i skolan kommer inte nås genom ordningsbetyg. Istället krävs att eleverna får delta i formulerandet av regler och att de accepterar de sanktioner som gäller när man…

Read More

Per-Acke Orstadius: Forskarna sviker de skolsvaga eleverna

måndag, mars 18, 2019

Per-Acke Orstadius känner sig besviken på vad han upplever som ett svalt intresse hos pedagogikforskare för betygens skadliga effekter och undrar varför forskarna inte högre och tydligare protesterar….

Read More

Per-Acke Orstadius: Egoism och svartmålning av skolan går hand i hand

måndag, december 10, 2018

Snedfördelning av resurser, betyg med negativa följder för elever och kunskapsurholkande målstyrning. Per-Acke Orstadius reflekterar över de följder han ser av svartmålningen av skolan, i kunskapsrörelsens kölvatten (red.)

Read More

Håkan Löfgren och Anders Jönsson: Fler nationella prov löser inte bristande likvärdighet i skolan

tisdag, november 27, 2018

Fler nationella prov löser inte likvärdighetsproblem i skolan, även om det är en ofta uttalad önskan i debatten inte minst från politiskt håll. Risken finns att såväl professionen…

Read More

Anders Jönsson: Varför är det så svårt att sätta likvärdiga betyg?

torsdag, september 20, 2018

Bristande likvärdighet i målrelaterad betygssättning har lett till att röster nu höjs för återgång till relativa betyg. Det vore att förhasta sig, menar Anders Jönsson, och ger förslag…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Hanna Sjögren
Malin Tväråna

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »