Fredrik Alvén: Skolans värdegrund begränsar historieämnet

torsdag, januari 18, 2018

Värdegrunden ska inte ligga till grund för betygssättningen menar Skolverket. Ändå är det uppenbart hur de går in i varandra och kan motverka varandras syften skriver Fredrik Alvén…

Läs mer

Per-Acke Orstadius: Hellre kostnader för skola än kostnader för ungdomskriminalitet

måndag, oktober 30, 2017

Den skolpolitiska snålheten bedrar visheten när det kommer till frågor om ungdomskriminatitet. Sätt tidigt in resurser i form av specialpedagoger, förskollärare och insatser för att främja elevernas språk-…

Läs mer

Gösta Karlsson: Betygsdiskussioner som hederliga avtal

torsdag, oktober 12, 2017

I avsaknad av den ouppnåeliga absoluta rättvisan och slutgiltiga sanningen, måste vi i prov- och bedömningsdiskussioner värdesätta demokratisk dialog, hederlighet och förtroende, inte sträva mot en absurt totalrationalistisk…

Läs mer

Anders Jönsson: Skolans märkliga mätpolitik

måndag, oktober 2, 2017

Regeringen går i och med förslaget om betygsstyrande nationella provresultat mot forskning om betygssättning och riskerar samtidigt att underminera lärarkårens legitimitet. Varifrån kommer den överdrivna tilltron, både hos…

Läs mer

Sarah Rangstrand Hjort: Betygssystemet fungerar inte för elever som ligger långt ifrån godkänt

torsdag, september 21, 2017

Vad händer när betygskraven krockar med lärarens uppfattning om hur undervisning bör bedrivas? Lärare bör ges ökade möjligheter till professionellt grundade bedömningar, det gäller i synnerhet i arbetet med elever långt…

Läs mer

Per Acke Orstadius: Fridolin och betygen

onsdag, juni 14, 2017

Den rödgröna regeringen borde öppna upp för alternativ till betyg, men icke. Det verkar som att utbildningsministern mist tron på att skolan går att förändra, skriver Per Acke…

Läs mer

Bo Sundblad: Uppdrag granskning ger missvisande bild av betygssättning

måndag, mars 27, 2017

I Uppdrag granskning beskrevs hur det fuskas med nationella prov. Men reportaget gav även tittarna en felaktig bild av föreskrifterna för slut- och kursbetyg. Underförstått kritiseras de lärare som…

Läs mer

Lars Strannegård: Sann meritokrati väg bort från elitföraktet

måndag, mars 20, 2017

Det finns en stark tilltro till meritokrati – att en individs prestationer, arbetsinsats och förmåga utgör den mest rättvisa urvalsgrunden till utbildning och arbete.  Betygssystemet fungerar som ett meritokratiskt verktyg,…

Läs mer

Alli Klapp: Betygssystemet bygger på felaktiga antaganden om elevers motivation

onsdag, februari 15, 2017

Utformningen av skolans betyg bygger på ekonomiska teorier om hur vuxna arbetare motiveras att jobba hårdare med enklare arbetsuppgifter de redan kan. Det är helt andra förutsättningar än vad som…

Läs mer

Jennie Sivenbring: Fokus på måluppfyllelse överskuggar kunskapsdiskussionen

torsdag, juni 9, 2016

Kraven på tydliga kunskapskrav har lett till otydlighet vad gäller kunskapernas innehåll, skriver Jennie Sivenbring. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS