Håkan Löfgren och Anders Jönsson: Fler nationella prov löser inte bristande likvärdighet i skolan

tisdag, november 27, 2018

Fler nationella prov löser inte likvärdighetsproblem i skolan, även om det är en ofta uttalad önskan i debatten inte minst från politiskt håll. Risken finns att såväl professionen…

Read More

Anders Jönsson: Varför är det så svårt att sätta likvärdiga betyg?

torsdag, september 20, 2018

Bristande likvärdighet i målrelaterad betygssättning har lett till att röster nu höjs för återgång till relativa betyg. Det vore att förhasta sig, menar Anders Jönsson, och ger förslag…

Read More

Per Måhl: Vi behöver betyget godkänt!

torsdag, juni 21, 2018

Utan betyget godkänt kan lärare inte hjälpa mindre kunniga elever, och utan behörighetskrav ökar antalet gymnasieelever som hoppar av eller få gå om, skriver betygsexperten Per Måhl.

Read More

Per Acke Orstadius: Så talar en hycklare

torsdag, juni 7, 2018

Partiledare Jan Björklund lovar att alla elever ska få chansen att göra samma klassresa som han själv gjort. Samtidigt har han själv bidragit till minskad jämlikhet och att…

Read More

Nicklas Mörk: Värdeorden i kunskapskraven – upplösningen, del 2

måndag, maj 7, 2018

I en artikel i förra veckan problematiserade Niklas Mörk bedömning utifrån hur kunskapskraven är formulerade. Han efterlyste stora förändringar i bedömning och betygssättning. I veckans artikel fortsätter han…

Read More

Nicklas Mörk: Värdeorden i kunskapskraven – upplösningen, del 1

torsdag, maj 3, 2018

Äntligen har betygskriteriernas formuleringar kommit upp på dagordningen, konstaterar Nicklas Mörk, som nu manar till handling. Detta är första deltexten av två som problematiserar, analyserar och också bjuder…

Read More

Lars Lagheim: Backa bandet – ersätt kunskapskrav med kompetenskrav

fredag, mars 23, 2018

 Tydliga betygskrav är ingen omöjlighet, men det krävs att vi backar bandet och ersätter de svårtolkade kunskapskraven med lärares professionella bedömning utifrån ett framhävt centralt innehåll i kombination…

Read More

Håkan Sjöberg: Svårt att skolutveckla sig ur skolraset

tisdag, mars 20, 2018

Orealistiska kunskapskrav och lärares långtgående skyldigheter orsakar didaktiska problem. Skolan behöver en diskussion om bildningsideal och synen på skolutveckling. (red.)

Read More

Stefan Sellbjer: Replik på kommentarer om kunskapskrav

måndag, mars 12, 2018

Stefan Sellbjer besvarar i denna artikel samlat de kommentarer som inkommit till hans mycket lästa och kommenterade artikel om ett i medierna för tillfället mycket uppmärksammat ämne, nämligen…

Read More

Stefan Sellbjer: Kunskapskrav för superbarn?

måndag, februari 26, 2018

När professorer inom olika ämnesområden i en undersökning gav sig i kast med uppgiften att hitta en progression kunskapskravens formuleringar mellan olika årskurser och skolformer, så gick de…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »