torsdag, januari 18, 2018
Värdegrunden ska inte ligga till grund för betygssättningen menar Skolverket. Ändå är det uppenbart hur de går in i varandra och kan motverka varandras syften skriver Fredrik Alvén…
Read More
måndag, oktober 30, 2017
Den skolpolitiska snålheten bedrar visheten när det kommer till frågor om ungdomskriminatitet. Sätt tidigt in resurser i form av specialpedagoger, förskollärare och insatser för att främja elevernas språk-…
Read More
torsdag, oktober 12, 2017
I avsaknad av den ouppnåeliga absoluta rättvisan och slutgiltiga sanningen, måste vi i prov- och bedömningsdiskussioner värdesätta demokratisk dialog, hederlighet och förtroende, inte sträva mot en absurt totalrationalistisk…
Read More
måndag, oktober 2, 2017
Regeringen går i och med förslaget om betygsstyrande nationella provresultat mot forskning om betygssättning och riskerar samtidigt att underminera lärarkårens legitimitet. Varifrån kommer den överdrivna tilltron, både hos…
Read More
torsdag, september 21, 2017
Vad händer när betygskraven krockar med lärarens uppfattning om hur undervisning bör bedrivas? Lärare bör ges ökade möjligheter till professionellt grundade bedömningar, det gäller i synnerhet i arbetet med elever långt…
Read More
onsdag, juni 14, 2017
Den rödgröna regeringen borde öppna upp för alternativ till betyg, men icke. Det verkar som att utbildningsministern mist tron på att skolan går att förändra, skriver Per Acke…
Read More
måndag, mars 27, 2017
I Uppdrag granskning beskrevs hur det fuskas med nationella prov. Men reportaget gav även tittarna en felaktig bild av föreskrifterna för slut- och kursbetyg. Underförstått kritiseras de lärare som…
Read More
måndag, mars 20, 2017
Det finns en stark tilltro till meritokrati – att en individs prestationer, arbetsinsats och förmåga utgör den mest rättvisa urvalsgrunden till utbildning och arbete. Betygssystemet fungerar som ett meritokratiskt verktyg,…
Read More
onsdag, februari 15, 2017
Utformningen av skolans betyg bygger på ekonomiska teorier om hur vuxna arbetare motiveras att jobba hårdare med enklare arbetsuppgifter de redan kan. Det är helt andra förutsättningar än vad som…
Read More
torsdag, juni 9, 2016
Kraven på tydliga kunskapskrav har lett till otydlighet vad gäller kunskapernas innehåll, skriver Jennie Sivenbring. (red)
Read More