Lars Lagheim: Tänk om, tänk rätt när dagens betygsystem ses över

torsdag, juni 2, 2016

Se över betygen och pröva om man kan införa mer generella betygskriterier istället för dagens kunskapskrav, skriver Lars Lagheim. (red)

Läs mer

Ingrid Carlgren: Den fåfänga drömmen om tydlighet

måndag, maj 16, 2016

Ju tydligare krav det är i kursplaner och betygskriterier desto mer sjunker kunskapsresultaten. Det är inte mer tydlighet skolan behöver utan en större tillit till lärarnas förmåga att…

Läs mer

SOS:s Skuggkommission. Sten Svensson: En skola för alla har blivit en skola för de välutbildade

torsdag, december 3, 2015

Den svenska skolan är skräddarsydd för barn till välutbildade men den missgynnar elever som inte har en studietradition i hemmet, skriver Sten Svensson. (red)

Läs mer

Magnus Hultén: Var går gränsen? Det är dags att diskutera grunderna i dagens betygssystem

torsdag, november 19, 2015

Att mäta en individs förmåga att fungera i ett samhälle är en komplex sak och rätten att döma ut en individ som icke möjlig att fungera i ett…

Läs mer

Nicklas Mörk: Värdeorden i kunskapskraven – läroplanens svarta får

måndag, september 28, 2015

Som en konsekvens av en obefintlig implementering och utbildning av lärare i den dåvarande läroplanens (LPO 94) mål- och kunskapsrelaterade system hade lärarna i grundskolan haft svårigheter att…

Läs mer

Ilona Rinne: Betygssamtal – en motsägelsefull historia

torsdag, september 10, 2015

– Du har förstört mitt liv! Den här anklagelsen fick jag höra från en besviken elev som jag mötte en gång i ett betygssamtal. Samtalet inleder min avhandling,…

Läs mer

Lars Fonseca: Fusk i skolan

söndag, augusti 23, 2015

Cirka 100 000 gymnasieelever har i våras fått sina avgångsbetyg. Det vuxensamhälle som väntar dem har förväntningar på vad eleverna har med sig efter tolv år i det…

Läs mer

Betyg på betyg – vad säger forskningen om betygens effekter?

måndag, juni 15, 2015

En forskningsöversikt över betygens effekter för elever, lärare och utbildningssystemet i dess helhet skriven av Christian Lundahl, Alli Klapp, Magnus Hultén och Larissa Mickwitz. (red)

Läs mer

Christian Lundahl: Är det betygssystemets fel att Sverige underpresterar i PISA?

måndag, juni 1, 2015

Bidrar de detaljerade kunskaps- och färdighetsnivåerna i dagens betygssystem till den fallande kunskapsutvecklingen, undrar Christian Lundahl. (red)

Läs mer

Lärare satte över 20 000 kryss i digitalt dokumentationsprogram

torsdag, maj 28, 2015

Marie Israelsson varnar för ökad detaljstyrning och kontroll av lärarna som en följd av alla de digitala dokumentationsprogram som används i skolan i dag. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS