Rigmor Lindelöf: Rapport från en konferensstol-att sätta betyg i åk 6

torsdag, oktober 11, 2012

Det är konferens på Carlstad Conference center, CCC. Det ska sättas betyg i åk 6 och Skolverket kallar. Fyra tjänstemän står på scen, strålkastarbelysta mot en mörk bakgrund….

Läs mer

Monica Eriksson: Invecklingssamtal

söndag, oktober 7, 2012

Aram och hans pappa anländer på utsatt tid till klassrummet. Likheten mellan far och son är slående. Vi tar i hand och jag hälsar välkommen. Pappan tackar och…

Läs mer

Leif Blomqvist: Leder de nationella proven till ökad måluppfyllelse i skolan?

torsdag, augusti 23, 2012

  Jag satt som provvakt på ett nationellt prov i engelsk hörförståelse, vilket fick mig att börja fundera på en central del av vårt yrke, nämligen bedömning. Ett…

Läs mer

Per Acke Orstadius: Betygen och de skolsvaga eleverna

söndag, maj 6, 2012

50 000 elever i varje årskull på grundskolans högstadium lider av stress och oro för att de inte ska klara de krav som ställs på dem i skolan.  10 000…

Läs mer

Lena Persson: De centrala/nationella proven blir fler men till vilken nytta?

måndag, april 23, 2012

  Lena Persson, som skrivit denna artikel, är folkpartistisk kommunpolitiker och har tidigare varit lärarutbildare. Hon har i en längre text riktad till partikamrater kritiskt granskat den nuvarande…

Läs mer

Tomas Petersson: Idrott i och utanför skolan

måndag, april 2, 2012

S.O.S. har inte haft så många artiklar om enskilda ämnen i skolan och ingen artikel alls om ämnet idrott. I denna artikel om ungdomsidrott jämför Tomas Petersson föreningsfostran…

Läs mer

Henrik Hedman: Alternativ till nationella prov

fredag, januari 13, 2012

Alltid lika intressant att ta del av de årliga larmrapporterna över betygsättningen av de nationella proven. Lärare kan inte bedöma prov på ett likvärdigt sätt, de behöver mer…

Läs mer

Henrik Hedman: Marknaden dumpar betygen!

måndag, oktober 24, 2011

Hur har friskolereformen påverkat betygen? Att det fria skolvalet och friskoleetableringarna har påverkat skolorna på många sätt är allmänt känt: arbetssituationen för lärarna, skolornas ekonomi, var skolorna lägger…

Läs mer

Johan Kant: Resultatstyrningen är inte genomförd!

fredag, maj 27, 2011

Skolan har debatterats flitigt under våren i alla tänkbara media. Många förklaringar har presenterats till svensk skolas problem. En aspekt som ingen av alla kunniga debattörer har lyft…

Läs mer

Christian Lundahl: Ekonomers bristande förståelse för tidigare forskning

tisdag, maj 10, 2011

När jag påbörjade forskarutbildningen i pedagogik för drygt tio år sedan fick vi lära oss att forskning kunde beskrivas som: ”att veta vad andra gjort och inte göra…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS