torsdag, november 4, 2021
Om vi använder betygen på ämnesprovet som en indikator på kvaliteten, så finns ingen grund för att hävda att AcadeMedias grundskolor är särskilt framgångsrika. Tvärtom så framstår deras…
Read More
torsdag, oktober 21, 2021
Betygssystemet leder till utslagning från utbildning och arbetsmarknad, och till ökade klassklyftor. Det är ett ansvar som ingen svensk skolpolitiker kan friskriva sig från, menar specialpedagogen Sara Bundzik…
Read More
måndag, mars 15, 2021
Om Skolverkets föreslagna förändringar om betygssättning genomförs måste skollagen skrivas om, skriver Per Måhl (red.).
Read More
torsdag, december 5, 2019
Lärare som värnar alla elevers rätt att lära sig läsa och skriva kan paradoxalt nog framstå som ”elevfientliga” i andras ögon. Men att överge strävan att alla elever…
Read More
torsdag, juni 21, 2018
Att kritisera styrdokument är lätt. Att konstruera dem betydligt svårare. Anette Jahnke undrar vad vi kan lära av den debatt som varit kring kunskapskraven och vad krävs för…
Read More
måndag, juni 4, 2018
Det är många som har starka åsikter om kriterier och nivåbeskrivningar, och huruvida man kan/bör kommunicera kriterier till elever och studenter. Men kan man egentligen hävda att kriterier…
Read More
torsdag, maj 31, 2018
Är det ordning och reda i det svenska utbildningssystemet vad gäller relationen mellan fakta och färdigheter. Svaret är nej, enligt Stefan Sellbjer.
Read More
måndag, maj 7, 2018
I en artikel i förra veckan problematiserade Niklas Mörk bedömning utifrån hur kunskapskraven är formulerade. Han efterlyste stora förändringar i bedömning och betygssättning. I veckans artikel fortsätter han…
Read More
måndag, mars 12, 2018
Stefan Sellbjer besvarar i denna artikel samlat de kommentarer som inkommit till hans mycket lästa och kommenterade artikel om ett i medierna för tillfället mycket uppmärksammat ämne, nämligen…
Read More
torsdag, oktober 12, 2017
I avsaknad av den ouppnåeliga absoluta rättvisan och slutgiltiga sanningen, måste vi i prov- och bedömningsdiskussioner värdesätta demokratisk dialog, hederlighet och förtroende, inte sträva mot en absurt totalrationalistisk…
Read More