Johan Sandahl med flera: Överdrivna slutsatser om gymnasieelevers demokratikunskaper

torsdag, december 8, 2022

Rapporten från Stiftelsen Rättsfonden om gymnasieelevers kunskaper om demokrati har både metodologiska och teoretiska brister. Eftersom rapporten saknar stöd för flera av de rekommendationer som lämnas är risken…

Read More

Anette Jahnke: Ingen skola för bildning utan bildning för skola

måndag, december 5, 2022

Vi har byggt ett övergripande system och etablerat vissa vanor för utveckling av skolan som bidrar till att vi missar det väsentliga kring att undervisa och att lära,…

Read More

Erik Cardelús: Så kan läraryrket bli stort igen

måndag, november 1, 2021

I sin tredje och avslutande text om den svenska lärarbristen ger Erik Cardelús sin syn på hur lärarkrisen kan lösas – framför allt genom att vi i hela…

Read More

Jesper Sjöström och Ruhi Tyson: Replik på Billmayer om bildning

torsdag, maj 27, 2021

Bildning som ideal öppnar upp för meningsfullt lärande, kreativitet och etiskt-kritiskt handlande, skriver Jesper Sjöström och Ruhi Tyson i en replik på Jakob Billmayers text om bildning som…

Read More

Jakob Billmayer: Bildning inget oproblematiskt begrepp

måndag, maj 24, 2021

I stället för att fästa tilltro till ett förnyat bildningsideal och utöka selekterande moment av bedömning och betygssättning, bör skolan ges förutsättning att skapa erfarenheter hos barnen, där…

Read More

Janna Lundberg: Vi borde prata om elitskolorna när vi pratar om skolan

torsdag, mars 4, 2021

Skoldebatten fokuserar ofta på socioekonomiskt utsatta elever som inte klarar kunskapskraven. Janna Lundberg menar att diskussionerna om skolan också behöver täcka in de elitskolor som det svenska marknadsutsatta…

Read More

Anette Göthlund med flera: De estetiska ämnena behövs i ett demokratiskt samhälle

torsdag, september 24, 2020

Read More

Lisa Eklöv: Skolans saknade skimmer

torsdag, september 10, 2020

Skolans samhällsbärande funktion är central, läraryrkets attraktivitet är låg. Lisa Eklöv, skolledare, skriver om skolans omöjliga uppdrag och om dess brist på nimbus – det lockande skimret. (red.)

Read More

Helena Eriksson och Anna-Mia Bergkvist: Öppna eller stängda skolor – en fråga även om bildning och lärande

måndag, juni 8, 2020

Under vårens hantering av pandemin har grundskolans öppethållande eller stängning diskuterats främst i termer av dess omsorgsuppdrag och gymnasiet i termer av betygssättningsansvar. Vad som saknats är argument…

Read More

Mattias Björklund & Martin Nyman: Skola handlar inte enbart om mätbara kunskaper

måndag, december 16, 2019

Risken med att enögt vägledas av kunskapsmätningar, är att vi monterar ner det som svensk skola står för – en bildning som främjar både individens frihet och ett…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »