Mattias Björklund & Martin Nyman: Skola handlar inte enbart om mätbara kunskaper

måndag, december 16, 2019

Risken med att enögt vägledas av kunskapsmätningar, är att vi monterar ner det som svensk skola står för – en bildning som främjar både individens frihet och ett…

Read More

Pontus Edenberg: Skolan behöver en ny målbild

torsdag, november 14, 2019

Målet för den svenska skolan idag är att så många elever som möjligt ska nå kunskapsmålen. Men en generell höjning av kunskapsnivån har begränsad effekt på individerna och…

Read More

Sverker Sörlin: Bildningsskolan ger en gemensam berättelse om världen

måndag, november 11, 2019

Skolan är idag söndersliten och har förlorat sin bildande och sammanhållande funktion. Den måste återerövra samhällspositionen som ett ställe där gemensamma berättelser om vad det innebär att leva…

Read More

Sven-Eric Liedman: Den svenska skolan fungerar inte

måndag, november 4, 2019

Lärare som behandlas som trasproletariat. Friskolekoncerner som delar ut miljoner i vinster. Tomma platser på lärarutbildningarna. Sven-Eric Liedman menar att det är dags att inse att den svenska skolan…

Read More

Ulf Lundström: Vi måste återerövra läraryrkets själ

torsdag, oktober 24, 2019

I den intensiva reformeringen av skolan har läraryrkets själ gått förlorad; professionen har devalverats och läroplanen reducerats. Lärarna har pressats i riktning mot en roll som underordnad yrkesgrupp….

Read More

Pål Christensson: Att vara eller bildas – om barnet och om skolans funktion

torsdag, mars 7, 2019

Ser vi i undervisningen barnet som något varande eller som något blivande? En fråga som sätter fingret på skolans funktion, menar Pål Christensson i en reflektion kring Paul…

Read More

Paul A. Kirschner & Mirjam Neelen: Fjärilen som förnekade att den någonsin varit en larv – en pedagogisk fabel av idag

måndag, mars 4, 2019

Har du hört historien om fjärilen som förnekade att den någonsin varit en larv? Tja, det var en gång en vacker, välutvecklad fjäril som vägrade att acceptera att…

Read More

J. Abner Peddiwell: Sagan om den sabeltandade läroplanen

torsdag, december 13, 2018

Den nutida debatten om ett traditionellt kontra ett progressivistiskt bildningsideal går långt tillbaka i tiden, visar J. Abne Peddiwell i en föreläsning som återges här på Skola och…

Read More

Ruhi Tyson: Det behövs mer forskning om alternativpedagogik

måndag, april 23, 2018

I en tid med fokus på mätning, effektiva undervisningsformer och kärnämneskunskaper hamnar de estetiska ämnena ofta i skymundan. Ruhi Tyson skriver att de spelar en viktig för bildning,…

Read More

Eric Cardelús: pojkar som checkar ut från läsningen och bildningen

torsdag, september 28, 2017

I takt med att samhället ställer allt högre krav på utbildning ökar klyftorna. Ett utanförskap som tycks gå i arv och främst drabba män. Och som förstärks av oss…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »