Anne-Marie Körling: Jag har hittills inte träffat någon elev som inte vill lära sig att läsa

måndag, september 18, 2017

Skillnader i läsförmåga mellan elever är en av skolans stora utmaningar. De beror på att alla elever inte ges möjlighet att utveckla denna förmåga i tid, menar Anne-Marie Körling….

Read More

Ingrid Carlgren och Sten Svensson: En gemensam skola för bildning och demokrati

måndag, juni 19, 2017

I två artiklar kommer Ingrid Carlgren och Sten Svensson att summera SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras första artikel. (red.)

Read More

Erik Cardelús: Läsningen och okulturmannen

tisdag, maj 16, 2017

I en välskriven artikel här på SoS tas ett aktuellt problem upp – snuttifiering av svenskämnet på gymnasiet. Artikelförfattaren, läraren Henrik Birkebo, menar att man på gymnasiet allt…

Read More

Mats Olsson: En förskola i bildningens tecken?

måndag, maj 15, 2017

Mats Olsson lyfter här frågan om avsaknaden av bildning i förskollärarutbildningen (red.)

Read More

Ruhi Tyson: En skola för bildning kräver synliggörande av lärares didaktiska arbete

torsdag, februari 9, 2017

Möbelsnickarens resultat – stolen, bordet – är konkret, lärarens – elevens bildning – svårare att synliggöra. För att komplettera och utmana den bild storskaliga test som PISA ger…

Read More

Ingrid Carlgren: Att höja kunskapsresultaten – en fråga om bildning?

torsdag, december 8, 2016

Att tala om kunskap och nationella mål i relation till bildningsbegreppet öppnar för andra perspektiv på och resonemang om hur kunskapsresultaten kan höjas, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Read More

Skuggan – Olle Holmberg & Jan Thavenius: En myndig skola

torsdag, november 3, 2016

Skolans bildnings- och demokratiuppdrag behöver analyseras och diskuteras inför Skolkommissionens förslag, skriver Olle Holmberg och Jan Thavenius. (red)

Read More

Sven-Eric Liedman: Bildning, betyg och demokrati

måndag, april 25, 2016

Skillnaderna mellan utbildning och bildning, vikten av kritiskt tänkande och vikten av den demokratiska värdegrunden, det är frågor som borde vara i skoldebattens centrum, skriver Sven-Eric Liedman. (red)

Read More

Skuggan – Mia Tiempo von Essen: ”Skolan som samhällsbyggande institution för demokrati, integration, kunskap och bildning”

torsdag, februari 11, 2016

Vad är bildning? Vad är kunskap? Det förefaller som att vi borde börja där. Pisa rapporter, OECD granskningar, inspektioner. Vad är det vi granskar och inspekterar? Vad är…

Read More

Jan Anward: Språklig bildning, 3

onsdag, september 16, 2015

Här kommer Jan Anwards tredje avsnitt i följetongen om ”språklig bildning”. Det handlar om hur man lär sig främmande språk. De tidigare avsnitten kan läsas här: 1 och…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »