Lars Ingelstam: Vad är en lärare? Om att tänka rätt i professionsfrågan

söndag, februari 9, 2014

Det upphetsade post-PISA-tankeutbytet har övertygat mig om att nyckeln till förståelse och förbättring av skolan är den intellektuella och kognitiva miljön i det enskilda klassrummet. Denna kan påverkas…

Läs mer

Synne Myreböe: Harrissons bildning

torsdag, april 19, 2012

På SvDs Brännpunkt den 1 april framhåller Dick Harrisson och Katarina Harrison Lindbergh att bildningstanken behöver en folkrörelse och att kunskap måste få en högre, mer prestigefull plats…

Läs mer

Magnus Persson: Humanioras permanenta kris nu akut

fredag, juni 10, 2011

Man kan fråga sig varför just humanistiska studier tycks särskilt benägna att framkalla krisdebatter. Dessa debatter har genom åren utvecklats till snudd på en egen genre, med sina…

Läs mer

Olle Holmberg: Vad ska man med kulturen till i skolan?

lördag, januari 15, 2011

För mer än tio år sedan publicerades resultatet från en enkät till 8 000 elever med frågor om Förintelsen under andra världskriget, om det mångkulturella samhället, om muslimers…

Läs mer

3. Vart tog den värdefulla bildningen vägen?

onsdag, september 8, 2010

Bildning är inte något man talar om i skoldebatten. Borde vi göra det eller är det något som är självklart för alla? Ordet bildning har betytt olika saker…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS