Jan Anward: Språklig bildning

måndag, mars 30, 2015

Jan Anward skriver en “följetong” i S.O.S. – en artikel i tre avsnitt, om begreppet “språklig bildning”, centralt både i skolan, i forskningen och i debatten. Vad är…

Läs mer

Anders Burman: Vårt oändliga behov av bildning

torsdag, februari 12, 2015

Den 20 januari i år arrangerades en skolpolitisk konferens i Stockholm, “Makten över skolan”. Vi har tidigare skrivit om denna konferens i S.O.S. Ett av seminarierna hade rubriken…

Läs mer

Martin Ahlstedt och Ann-Christine Norman: Stärk svenskans och litteraturens roll på yrkesprogrammen!

måndag, februari 9, 2015

Unga människors läsvanor är ett hett ämne på många håll i dagens skoldebatt. Men en aspekt av diskussionen som sällan uppmärksammas är att svenskämnet, i och med Gy11,…

Läs mer

Majken Humle: Fröken Nibe trodde att något var rätt

onsdag, januari 21, 2015

Axel Sandemose (1899-1965) skriver i romanen ”En flykting korsar sitt spår” (1933) att skräcken för det som inte är rätt, länge hade hindrat honom från att skriva om…

Läs mer

Göte Rudvall: Varför talar ingen om folkhögskolan?

söndag, oktober 5, 2014

Det är inga politiker som talat om folkhögskolan i valrörelsen. Varför kan man undra. Folkhögskolan skulle kunna vara en mycket viktig del av det moderna skolprojektet. Göte Rudvall,…

Läs mer

Leif Tjärnstig: Lusten, ordningen och lärandet

söndag, mars 30, 2014

PISA-undersökningen upplyser oss om att ordning och trivsel i klassrummet är en betydelsefull faktor för elevernas lärande. Med närmast reflexmässig handlingskraft tillsätts en utredning som ska se över…

Läs mer

Lars Ingelstam: Vad är en lärare? Om att tänka rätt i professionsfrågan

söndag, februari 9, 2014

Det upphetsade post-PISA-tankeutbytet har övertygat mig om att nyckeln till förståelse och förbättring av skolan är den intellektuella och kognitiva miljön i det enskilda klassrummet. Denna kan påverkas…

Läs mer

Synne Myreböe: Harrissons bildning

torsdag, april 19, 2012

På SvDs Brännpunkt den 1 april framhåller Dick Harrisson och Katarina Harrison Lindbergh att bildningstanken behöver en folkrörelse och att kunskap måste få en högre, mer prestigefull plats…

Läs mer

Magnus Persson: Humanioras permanenta kris nu akut

fredag, juni 10, 2011

Man kan fråga sig varför just humanistiska studier tycks särskilt benägna att framkalla krisdebatter. Dessa debatter har genom åren utvecklats till snudd på en egen genre, med sina…

Läs mer

Olle Holmberg: Vad ska man med kulturen till i skolan?

lördag, januari 15, 2011

För mer än tio år sedan publicerades resultatet från en enkät till 8 000 elever med frågor om Förintelsen under andra världskriget, om det mångkulturella samhället, om muslimers…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS