Pål Christensson: Den demokratiske läraren

torsdag, oktober 4, 2018

Vad innebär det att vara en “demokratisk lärare” och finns det utrymme för ett sådant professionsutövande någonstans mellan gårdagens auktoritativa lärarroll och dagens produktionslogik, undrar Pål Christensson.

Läs mer

Eva-Lotta Hultén: Så kan skolan stå emot den auktoritära vind som sveper över världen

måndag, juni 18, 2018

Katederundervisning, disciplin och krav lyfts flitigt fram i skoldebatten. Men elever i skolan är vare sig hundar som ska dresseras eller datamaskiner som kan programmeras. De är levande, kännande individer, med egna tankar och behov. Skolan behöver därför guida unga människor till att bli empatiska, solidariska medborgare, samtidigt som vi fokuserar på kunskaper, menar Eva-Lotta Hultén. 

Läs mer

Per Acke Orstadius: Så talar en hycklare

torsdag, juni 7, 2018

Partiledare Jan Björklund lovar att alla elever ska få chansen att göra samma klassresa som han själv gjort. Samtidigt har han själv bidragit till minskad jämlikhet och att barn till lågutbildade föräldrar misslyckas i skolan, skriver Per Acke Orstadius. 

Läs mer

Peter Edward Gill: Grundskolan är demokratins fundament

torsdag, maj 3, 2018

I den politiska debatten buntas skolan ofta ihop med andra välfärdstjänster och har därför kunnat bli en del av en “marknad”. Det hävdar Peter Edward Gill som menar att vi måste sluta se skolan som en del av välfärden. Istället bör den betraktas som demokratins grundläggande fundament (red.)

Läs mer

Mats Ekholm: Skolans värdegrund lär eleverna att leva med motsättningar

måndag, december 4, 2017

Ska elever fostras till särskilda värderingar eller innebär det att man motverkar den fria viljan och i förlängningen riskerar den liberala demokratin? Kväver man motsättningar? Mats Ekholm hävdar motsatsen; skolans värdegrundsarbete utbildar barn och unga till att leva med konflikter och finna fredliga lösningar på desamma. (red)

Läs mer

Eric Cardelus: pojkar som checkar ut från läsningen och bildningen

torsdag, september 28, 2017

I takt med att samhället ställer allt högre krav på utbildning ökar klyftorna. Ett utanförskap som tycks gå i arv och främst drabba män. Och som förstärks av oss som står innanför, menar Eric Cardelus. (red.)

Läs mer

Ingrid Carlgren och Sten Svensson: Lärarprofessionen, lärarutbildningen och skolans inre utveckling

onsdag, juni 21, 2017

I två artiklar summerar Ingrid Carlgren och Sten Svensson SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras andra och avslutande artikel. (red.)

Läs mer

Ingrid Carlgren och Sten Svensson: En gemensam skola för bildning och demokrati

måndag, juni 19, 2017

I två artiklar kommer Ingrid Carlgren och Sten Svensson att summera SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras första artikel. (red.)

Läs mer

Monika Dolfin: Ensamma flyktingbarnen ställer frågan på sin spets

onsdag, mars 22, 2017

Frågan om de ensamkommande flyktingbarnen är en skärningspunkt i vår tid, den ställer frågor om samhällsprioriteringar likväl som människovärden på sin spets. Monika Dolfin menar att om vi ser oss omkring kan vi se att lagar och konventioner, som borde omfatta alla i skolan och samhället, har upphört att gälla. (red)

Läs mer

Carl Tham: Demokratin, likvärdigheten och marknaden

torsdag, december 15, 2016

Att tillåta aktieägare ta ut stora vinster ur den gemensamma välfärden och återgå till en skola som sorterar barn är ett förräderi mot de demokratiska värden som vi en gång ansåg vara omistliga, skriver Carl Tham. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter