Skuggan – Klas Lindelöf: Pedagogiskt ledarskap och auktoritet

måndag, mars 14, 2016

Förenklat går det att urskilja två slags ledare. Den ena sorten hämtar bekräftelsen för sitt ledarskap hos sina överordnade samt hos dem med större inflytande, den andre hämtar…

Läs mer

Skuggan – Lars Dahlström: Framtidens skola och lärarutbildning?

torsdag, februari 25, 2016

Med utgångspunkt från Skolkommissionens tillkomst diskuterar Lars Dahlström en skolas och en lärarutbildnings möjligheter skapa social rättvisa, samverkan samt kritiskt och innovativt tänkande bland nya generationer av medborgare….

Läs mer

Skuggan – Mikael Stigendal: Vad lär sig eleverna om samhället?

söndag, februari 21, 2016

Vi lever i ett samhälle med konflikter. De finns också i skolan som i alla avseenden är en del av samhället. Några av konflikterna är också innehåll i…

Läs mer

Tor Nitzelius: Förslag om insyn i fristående skolor ej heltäckande

måndag, november 9, 2015

Utredningsförslaget är ett  steg åt rätt håll men en viktig rättighet saknas i utredningen, skriver Tor Nitzelius. (red)

Läs mer

Anna Jobér: Rosling och vär(l)den

söndag, oktober 11, 2015

En av höstens tongivande debatter kommer väl att bli Hans Roslings ”uppläxning” av en TV-journalist i dansk TV. ”Jag har rätt och du har fel!” sa Rosling bland…

Läs mer

Elvesonpriset

torsdag, oktober 8, 2015

Det är nu dags att nominera skolor, elever, lärare – någon eller några som verkat för skolans bästa i den demokratiska traditionen. Välkomna med förslag! Motivera ditt förslag och…

Läs mer

Klas Lindelöf: Det auktoritära ledarskapet är tillbaka

söndag, september 6, 2015

I ett avsnitt av TV-serien The Simpsons hamnar den ondskefulla Mr. Burns, VD för stadens kärnkraftverk, i fängelse. Hans färglösa assistent Waylon tvingas ta över ledningen och ser…

Läs mer

Elisabeth Hultqvist: Uppskruvat tonläge i skoldebatten

måndag, maj 11, 2015

Tankesmedjan Timbros förslag om tvångsförvaltning av skolor, att lärarna ska undantas från lagen om anställningsskydd och att skolor ska övertas av privata aktörer har en förmyndarton som är…

Läs mer

Majken Humle: Det minst dåliga är det mest väsentliga vi har gemensamt

torsdag, april 30, 2015

Demokratin måste återerövras för varje ny generation och skolan är den självklara arenan för detta. Majken Humle belyser de viktiga frågorna om demokrati, valfrihet, individualism och segregering. (red.)

Läs mer

Viveca Brozin Bohman: Elvesonpriset för demokratiarbete med barn

söndag, februari 22, 2015

Det började med funderingar om ett bättre sätt att bemöta barn med svårigheter. Resultatet blev ett demokratiskt lyft för alla barn på avdelning Blå på Taffelbäckens förskola i…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS