Linnéa Lindqvist: Har vi råd med segregationen?

torsdag, november 7, 2019

Under Linnéa Lindqvists snart 15 år som lärare och skolledare i Stockholms och Göteborgs förorter har hon upplevt segregationens råhet på nära håll. Följ med till en av…

Läs mer

Ulf Lundström: Vi måste återerövra läraryrkets själ

torsdag, oktober 24, 2019

I den intensiva reformeringen av skolan har läraryrkets själ gått förlorad; professionen har devalverats och läroplanen reducerats. Lärarna har pressats i riktning mot en roll som underordnad yrkesgrupp….

Läs mer

Ingrid Carlgren: En bildningsskola för alla – eller ”olika för olika”?

måndag, januari 15, 2018

Vad handlar debatten om skolans kunskapssyn om, egentligen? Ingrid Carlgren ser en underliggande agenda där kunskap åt vissa – snarare än kunskap åt alla – verkar vara målet….

Läs mer

Mats Norrstad och Sten Svensson: Obligatoriskt skolval leder till ökad segregation

måndag, mars 13, 2017

Den 27 februari gjorde Lärarförbundet och friskolekoncernen Academedia gemensam sak i att föreslå obligatoriskt skolval för alla elever samt andra principer för urval än ett strikt kösystem. Tanken…

Läs mer

Carl Tham: Demokratin, likvärdigheten och marknaden

torsdag, december 15, 2016

Att tillåta aktieägare ta ut stora vinster ur den gemensamma välfärden och återgå till en skola som sorterar barn är ett förräderi mot de demokratiska värden som vi…

Läs mer

Boel Vallgårda: Konkurrensen om eleverna splittrar samhället

torsdag, november 10, 2016

Konkurrensen om eleverna sätter käppar i hjulet för samhällets angelägna uppdrag att skapa en bra skola för alla, skriver Boel Vallgårda. (red)

Läs mer

Roger Bodin: Skolan en spegelbild av tidsandan

måndag, maj 23, 2016

Skolan har blivit en privat angelägenhet och den är inte längre en institution med uppgiften att bygga det goda samhället, skriver Roger Bodin. (red)

Läs mer

Christer Fritzell: En skola för demokratisk integration?

torsdag, april 14, 2016

Skolan skulle kunna vara den institution som tog hand om de unga nyanlända och integrerade dem i samhället, skriver Christer Fritzell. (red)

Läs mer

Sten Svensson: Hur kan skolan återigen bli en samhälls- och demokratibyggande institution?

måndag, februari 16, 2015

Vid den skolpolitiska konferensen i Stockholm, “Makten över skolan“, handlade ett seminarium om skolans styrning och om hur minskad segregation och ökad likvärdighet ska kunna åstadkommas. Sten Svensson…

Läs mer

Åsa Melander: Se alla föräldrars behov!

torsdag, november 20, 2014

Det går att återskapa förtroendet för skolor som har stora problem. Det gäller att satsa på alla elever, även de med resursstarka föräldrar, och inte enbart ha målet…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS