Inger Eriksson: Forskning i samverkan med lärare – ett gemensamt arbete

måndag, juni 1, 2020

Att forskning utvecklas i samverkan med lärare är en lovvärd ambition, men relationen mellan lärare och forskare, liksom innebörden av ordet samverkan, behöver diskuteras om vi vill undvika…

Läs mer

Anna de Matos Lundström: Mer modern undervisning i moderna språk

onsdag, mars 14, 2018

Undervisningen i moderna språk har att kämpa mot  en undervisningstradition som bottnar i grammatikundervisning och tragglande av glosor. Vad som behövs är en utveckling av språkdidaktiken i riktning…

Läs mer

Per-Olof Wickman & Björn Kindenberg: Didaktiken är lärarnas egen vetenskap

torsdag, november 9, 2017

Det finns idag inget särskilt språkbruk, som visar att lärares kunskaper vilar på en gemensam vetenskaplig grund. Därför behövs didaktiken – lärarnas egen vetenskap (red.).

Läs mer

Bo Nurmi: Kunskap om kunskap

söndag, november 7, 2010

Kan lärare för lite? Och i så fall: vad är det lärare behöver kunna mer av? Två viktiga frågor i en tid då debatten om lärarnas kompetens och…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS