Lina Rahm: Utbildning som universalmedel mot teknologins faror och förhoppningar

måndag, februari 25, 2019

Skolan och utbildningen bör digitaliseras mer – inte mindre – men med en kritisk ansats snarare än utifrån föreställningen att individen bara ska hänga med i en opåverkbar…

Läs mer

Lennart Swahn: Skolans fundamentala problem är lärarnas begränsade undervisningskapacitet

måndag, oktober 15, 2018

Lärarens undervisningskapacitet, kvantitativt som kvalitativt, har varit konstant under lång tid och kan inte ökas till nödvändig nivå. Skolproblemen kan därför bara lösas med modern digital teknik, skriver Lennart…

Läs mer

Klas Persson: Har digitaliseringen av skolan gått för långt?

måndag, mars 5, 2018

Den snabba digitaliseringen utgår från ett antagande om att mer digitalisering alltid leder till en bättre skola menar Klas Persson, som vill se en diskussion i skolan även…

Läs mer

German Bender: Är det datorernas fel att skolresultaten sjunker?

torsdag, oktober 8, 2015

För en tid sedan rapporterade Ekot i Sveriges Radio att de svenska elever som använder internet och datorer mest är de som presterar sämst i skolan. Detta visar…

Läs mer

Lärare satte över 20 000 kryss i digitalt dokumentationsprogram

torsdag, maj 28, 2015

Marie Israelsson varnar för ökad detaljstyrning och kontroll av lärarna som en följd av alla de digitala dokumentationsprogram som används i skolan i dag. (red)

Läs mer

Bosse Müller: Ta kontrollen över den digitala tekniken

torsdag, maj 15, 2014

Dagens digitala teknik styr skolans pedagogiska arbete på ett sätt som inte alltid är önskvärt. Men man kan arbeta annorlunda med mer av utforskande och med mer egenproduktion,…

Läs mer

Catarina Player-Koro och Lena Tyrén: BETT show – en kritisk reflektion

onsdag, mars 19, 2014

BETT show (British Educational Training and Technology Show) är en årlig gigantisk tillställning som samlar cirka 40000 personer från 100 länder. Av dessa ska 4000 vara svenska lärare…

Läs mer

Stefan Svedberg: IT i grundskolan

måndag, maj 14, 2012

I regeringens uppdrag till skolverket 2008 understryks vikten av att ”belysa lärares användning av IT som ett pedagogiskt verktyg för att utveckla undervisningen”. Det handlar om att utveckla…

Läs mer

Viveca Brozin Bohman: Läsinlärning – en fråga om mer än surfplattor

onsdag, mars 7, 2012

Det finns ingen redovisad vetenskaplig forskning som säger att barn blir bättre läsare genom att lära sig skriva på dator än genom att skriva för hand. Däremot finns…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS