Edward Jensinger: Närundervisning bättre än fjärrundervisning

söndag, maj 24, 2020

Trots talet om gymnasieskolans digitala utveckling i Corona-pandemins spår, så får vi inte förledas att tro att detta är framtidens modell för undervisning. Däremot kan vi kanske bli…

Läs mer

Erik Cardelus: Närande och tärande

måndag, april 27, 2020

Kommer dagens situation i skolan att bara bli en avskräckande parentes i historieskrivningen eller kommer den att betraktas som det ögonblick när nya möjligheter plötsligt öppnades? Och vilka…

Läs mer

Eric Kalenze: Vi har nu passerat gränsen till den Evidensfria zonen

måndag, april 20, 2020

I pandemins spår finns mycket att läsa om skolan i press och i sociala media, suckar och glada tillrop om vartannat och allt i en situation som delas…

Läs mer

Pedro De Bruyckere: Det finns ett korn av sanning i varje lögn – Om “digitala infödingar”

torsdag, april 18, 2019

Pedro de Bruyckere, utbildningsforskare och lärarutbildare från Gent, tar sig an en av de mest seglivade myterna om inlärning och undervisning: den om Digitala infödingar. Tidigare avsnitt kan…

Läs mer

Paul A. Kirschner & Mirjam Neelen: Fjärilen som förnekade att den någonsin varit en larv – en pedagogisk fabel av idag

måndag, mars 4, 2019

Har du hört historien om fjärilen som förnekade att den någonsin varit en larv? Tja, det var en gång en vacker, välutvecklad fjäril som vägrade att acceptera att…

Läs mer

Lina Rahm: Utbildning som universalmedel mot teknologins faror och förhoppningar

måndag, februari 25, 2019

Skolan och utbildningen bör digitaliseras mer – inte mindre – men med en kritisk ansats snarare än utifrån föreställningen att individen bara ska hänga med i en opåverkbar…

Läs mer

Lennart Swahn: Skolans fundamentala problem är lärarnas begränsade undervisningskapacitet

måndag, oktober 15, 2018

Lärarens undervisningskapacitet, kvantitativt som kvalitativt, har varit konstant under lång tid och kan inte ökas till nödvändig nivå. Skolproblemen kan därför bara lösas med modern digital teknik, skriver Lennart…

Läs mer

Klas Persson: Har digitaliseringen av skolan gått för långt?

måndag, mars 5, 2018

Den snabba digitaliseringen utgår från ett antagande om att mer digitalisering alltid leder till en bättre skola menar Klas Persson, som vill se en diskussion i skolan även…

Läs mer

Kjell Tormod: Skolans bortglömda fråga

torsdag, mars 30, 2017

Läroböckerna har på många skolor ersatts med digitala läromedel och eleverna arbetar i datorn snarare än i boken. Frågan är vad detta får för konsekvenser och i vems…

Läs mer

German Bender: Är det datorernas fel att skolresultaten sjunker?

torsdag, oktober 8, 2015

För en tid sedan rapporterade Ekot i Sveriges Radio att de svenska elever som använder internet och datorer mest är de som presterar sämst i skolan. Detta visar…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS