Paul A. Kirschner & Mirjam Neelen: Fjärilen som förnekade att den någonsin varit en larv – en pedagogisk fabel av idag

måndag, mars 4, 2019

Har du hört historien om fjärilen som förnekade att den någonsin varit en larv? Tja, det var en gång en vacker, välutvecklad fjäril som vägrade att acceptera att…

Läs mer

Lina Rahm: Utbildning som universalmedel mot teknologins faror och förhoppningar

måndag, februari 25, 2019

Skolan och utbildningen bör digitaliseras mer – inte mindre – men med en kritisk ansats snarare än utifrån föreställningen att individen bara ska hänga med i en opåverkbar…

Läs mer

Klas Persson: Har digitaliseringen av skolan gått för långt?

måndag, mars 5, 2018

Den snabba digitaliseringen utgår från ett antagande om att mer digitalisering alltid leder till en bättre skola menar Klas Persson, som vill se en diskussion i skolan även…

Läs mer

Kjell Tormod: Skolans bortglömda fråga

torsdag, mars 30, 2017

Läroböckerna har på många skolor ersatts med digitala läromedel och eleverna arbetar i datorn snarare än i boken. Frågan är vad detta får för konsekvenser och i vems…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS